„Bajka jest magicznym lustrem
pozwalającym dziecku inaczej spojrzeć na to,
co wydaje się trudne i nie do pokonania.”
Maria Molicka
Powszechnie wiadomo, iż bajki od zawsze były sposobem na przekazywanie dzieciom wiedzy i zasad moralnych, a wspólne czytanie z dorosłymi tego typu utworów wywiera duży wpływ na rozwój najmłodszych.
Tematyka realizacji projektu skupiała się wokół konkretnych problemów, w każdym miesiącu były realizowane poszczególne zagadnienia takie jak: wiara we własne siły, poczucie bezpieczeństwa w domu i poza nim, umiejętność współpracy, samodzielność, lęk przed czymś nowym, niechęć do jedzenia, odmienność, „sztuka” przegrywania, kłótnia rodziców, czy strata bliskiej osoby.
Projekt opierał się przede wszystkim na bajkoterapii, ale wiązał się także z propagowaniem wśród najmłodszych idei czytelnictwa, w tym głośnego czytania. Tytułowe „Bajki-pomagajki” to niezwykłe historie dotyczące różnych emocji, postaw czy trudności, z którymi dzieci niejednokrotnie się borykają. Nie są one zakończone morałem, ale dzieci mogły utożsamiać się z bohaterami i przeżywać z nimi określone sytuacje. „Bajki-pomagajki” oswajały z emocjami i problemami bohaterów, a co najważniejsze zawierały wiele praktycznych wskazówek, co można zrobić, by poradzić sobie w trudnych chwilach. Dzięki temu wpływały również na rozwój uczuć i zachęcały do refleksji nad własnym postępowaniem, dały najmłodszym wsparcie, poczucie siły i nadzieję, wyznaczały im drogę do lepszego życia.
Urszula Kostrzewska, Anna Kurzydło