Dnia 7 maja 2025 roku, w PSP nr 20 w Opolu, odbyło się podsumowanie miejskiego etapu Międzyszkolnego Konkursu Plastycznego „Mój ulubiony bohater literacki” oraz Konkursu Recytatorskiego. Na uroczystość wręczenia nagród w kategorii prace plastyczne, zaproszeni zostali uczniowie naszej szkoły:
TYMOTEUSZ STEFANIK z klasy 1 B
MARIIA OKREPKA z klasy 1 A
HALYNA OKREPKA z klasy 3 C
Cieszymy się bardzo z tych sukcesów artystycznych wraz z nagrodzonymi, ich rodzicami oraz nauczycielami i wychowawcami. SERDECZNIE GRATULUJEMY!!!
Osobiście życzę wszystkim dzieciom, by niezależnie od konkursów, nagród, dyplomów,… zawsze wierzyły w swe możliwości, czerpały radość z twórczej zabawy i pracy oraz, by z dumą i odwagą mogły prezentować efekty swej wyobraźni.
Dziękuję rodzicom, rodzinom za patronat nad naszymi uczestnikami oraz za fotorelację z uroczystości w PSP nr 20.
Aldona Bieniek-Papaj
👉 W dniach egzaminu uczniowie, przychodzą do wyznaczonych sal najpóźniej o godz. 8.30
👉 Nie przynoś na egzamin zbędnych rzeczy, w tym maskotek, książek, telefonów komórkowych.
👉 Rzeczy osobiste (kurtkę, żakiet, parasol) będziesz mógł zostawić w szatni.
👉 Przed wejściem do sali egzaminacyjnej przygotuj legitymację szkolną.
W wyjątkowych sytuacjach w przypadku braku odpowiedniego dokumentu tożsamość ucznia może być potwierdzona przez jego wychowawcę lub innego nauczyciela danej szkoły.
👉 Wchodzicie do sali egzaminacyjnej pojedynczo, przed wejściem do sali losujesz w obecności członka komisji egzaminacyjnej, nr stolika przy którym będziesz pracować. Zajmujesz miejsce przy stoliku, którego numer wylosowałeś.
👉Pamiętaj o zakazie wnoszenia do sali egzaminacyjnej urządzeń telekomunikacyjnych, korzystania z takich urządzeń w tej sali.
👉Do sali egzaminacyjnej możesz wnieść wyłącznie przybory wymienione w komunikacie o przyborach, tj.:
👉Możesz również wnieść do sali egzaminacyjnej małą butelkę wody. Podczas pracy z arkuszem egzaminacyjnym butelka powinna stać na podłodze przy nodze stolika, aby uczeń przypadkowo nie zalał materiałów egzaminacyjnych.
POWODZENIA 🍀😊👍
Nasza szkoła bierze udział w ogólnopolskim projekcie „Przerwij krąg przemocy w swojej szkole", organizowanym przez Uniwersytet SWPS, Fundację UNIQA oraz RESQL.
Mamy szansę zdobyć darmowe wdrożenie systemu RESQL, który pomoże nam skuteczniej przeciwdziałać przemocy rówieśniczej i wspierać naszych uczniów oraz nauczycieli.
Potrzebujemy Waszego wsparcia!
Każdy głos się liczy.
Jak zagłosować?
1. Wejdź na stronę: www.przerwij-krag-przemocy.pl
2. Kliknij przycisk „Zagłosuj na szkołę".
3. Znajdź naszą szkołę na liście i oddaj głos.
Głosowanie trwa od 28 kwietnia do 9 maja 2025 r.
Głosować można raz dziennie.
Dziękujemy za Wasze wsparcie!
Z ogromną radością informujemy, że reprezentacja dziewcząt z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 14 w Opolu zdobyła II miejsce w Mistrzostwach Opola w czwórboju lekkoatletycznym! Nasze zawodniczki zgromadziły imponującą liczbę 1217 punktów, ustanawiając tym samym nowy rekord szkoły. Dzięki temu wspaniałemu wynikowi dziewczęta awansowały do finałów wojewódzkich.
Również drużyna chłopców stanęła na podium, zajmując III miejsce. Nasi sportowcy do ostatnich chwil walczyli o srebrny medal, tracąc do drugiego miejsca zaledwie 3 punkty, co niestety nie pozwoliło na awans do finałów wojewódzkich.
Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom za ich determinację, zaangażowanie i sportowego ducha. Życzymy dalszych sukcesów i trzymamy kciuki za kolejne starty!
Krzysztof Plaskota
Drodzy uczniowie,
Ministerstwo Sprawiedliwości po raz kolejny organizuje konkurs na plakat promujący mediację i Międzynarodowy Dzień Mediacji w 2025 r.
Zadanie konkursowe polega na przygotowaniu plakatu, który w kreatywny sposób przedstawia mediację jako skuteczną metodę rozwiązywania konfliktów.
Jak wziąć udział?
Aby zgłosić pracę konkursową, należy:
1. Wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem:
https://www.webankieta.pl/ankieta/1455022/formularz-zgloszeniowy-konkurs-na-plakat-promujacy-miedzynarodowy-dzien-mediacji-2025.html
2. Do formularza dołączyć:
- pracę konkursową w formacie określonym w regulaminie
- załącznik nr 1
Najważniejsze informacje o konkursie:
Adresaci: klasy 1-8
Termin nadsyłania prac: do 30 maja 2025 r.
Ogłoszenie wyników: 19 września 2025 r.
Nagrody: projektor przenośny, zegarki typu smartwatche, słuchawki i głośniki bezprzewodowe, dyplomy oraz zaproszenie na spotkanie w Ministerstwie Sprawiedliwości.
Szczegółowe informacje, w tym regulamin konkursu oraz wymagania dotyczące prac, są dostępne na stronie:
https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/konkurs-na-plakat-promujacy-miedzynarodowy-dzien-mediacji-2026
zał. nr 1
formularz zgłoszeniowy
Koordynator szkolny Anna Sujka
13-14-15-16 maja 2025r. zgodnie § 5. 1. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego
są dniami wolnymi od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Świetlica w tym dniu będzie pełniła dyżur od godz. 6.30 do 17.00 wyłącznie dla uczniów
klas 1-3, którzy są zapisani do świetlicy.
Rodzice zobowiązani są do wypełnienia wniosku, z zaznaczeniem godzin przebywania dziecka w świetlicy i złożenia go na portierni (lub przesłania scanu dokumentu na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) najpóźniej do 9 maja 2025r.
Wniosek złożony po terminie nie będzie uwzględniony.
Wzór dokumentu dostępny jest na stronie internetowej PSP nr 14 oraz na portierni.
W przypadku zmiany decyzji, rodzice są zobowiązani powiadomić o rezygnacji z opieki sekretariat lub wychowawcę.
29 kwietnia uczniowie klasy 5b wzięli udział w wyjątkowym wyjściu edukacyjnym. Rozpoczęli je spacerem po urokliwym Opolu, podczas którego towarzyszyła im pani przewodnik. Jej barwne opowieści, pełne ciekawostek i anegdot, pozwoliły spojrzeć na historię miasta w zupełnie nowy sposób.
Kulminacyjnym punktem wyprawy było zwiedzanie Zamku Górnego, gdzie czekały niezwykłe atrakcje. Uczniowie wyruszyli w fascynującą podróż w czasie, odkrywając tajemnice zamkowych wnętrz dzięki ciekawym opowieściom przewodnika. Szczególną radość sprawiło im przebieranie się w starodawne stroje, co pozwoliło poczuć klimat dawnych epok.
Po historycznym zwiedzaniu uczniowie bardzo zaangażowali się w warsztaty tworzenia przypinek. Każdy miał okazję dać upust swojej kreatywności, tworząc własnoręcznie unikalną pamiątkę. Na zakończenie dnia wszyscy mogli odpocząć podczas przerwy na lody – chwili relaksu po pełnym wrażeń programie.
To wyjście było dla uczniów nie tylko okazją do poznawania historii, ale także do rozwijania wyobraźni i kreatywności w inspirujący sposób.
Paulina Marcinkowska
W ubiegłym tygodniu, w ramach obchodów Dnia Ziemi, w naszej szkole odbył się wyjątkowy pokaz mody. Wydarzenie rozpoczęło się krótkim quizem ekologicznym, podczas którego uczniowie wykazali się wiedzą na temat ochrony środowiska – m.in. wyjaśniali, czym jest recykling oraz jak dbać o naszą planetę na co dzień.
Następnie odbył się pokaz mody ekologicznej, w którym dzieci zaprezentowały oryginalne stroje wykonane z materiałów wtórnych, takich jak kartony, worki czy folie. Niektóre kreacje zachwycały pomysłowością, starannością wykonania i dbałością o każdy detal, a ich autorzy zaskoczyli publiczność nie tylko kreatywnością, ale też sceniczną odwagą.
Komisja konkursowa miała bardzo trudne zadanie. Ostatecznie przyznano nagrody i wyróżnienia dla najbardziej kreatywnych projektów.
Laureaci pokazu EKO Mody:
GRAND PRIX: Ryszard Matyjas, klasa I B
I miejsce: Julia Ksiądzyk, klasa I B
II miejsce: Amelia Miłoszewska, klasa I B oraz Maksymilian Szpala, klasa III A III miejsce: Polina Pushkar i Leon Kuliczkowski, klasa I B
Wyróżnienie: Filip Ślemp, klasa III A
Gratulujemy wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i niezwykłą wyobraźnię! Dziękujemy także nauczycielom i rodzicom za wsparcie oraz pomoc w przygotowaniach.
Ewa Domagała
Agnieszka Pajor
W ramach realizacji projektu edukacyjnego „Opole, moje miasto. Mały Opolanin – Rozśpiewane Opole”, uczniowie klasy 3c wzięli udział w wyjątkowym wyjściu, które połączyło elementy historii, kultury oraz aktywności twórczej.
Pierwszym punktem programu była wizyta w Młodzieżowym Domu Kultury w Opolu, gdzie dzieci uczestniczyły w dwóch tematycznych warsztatach.
Podczas pierwszych zajęć uczniowie grali na instrumentach perkusyjnych, poznając różnorodne rytmy i ucząc się wspólnego muzykowania. Drugi warsztat miał charakter plastyczny – dzieci tworzyły kolorowe ozdoby z papieru, wykazując się dużą kreatywnością i zaangażowaniem.
Następnie uczniowie udali się do opolskiego Amfiteatru oraz Muzeum Polskiej Piosenki, gdzie mieli okazję poznać historię i kulisy największego muzycznego wydarzenia w Polsce – Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej. Zwiedzanie muzeum było nie tylko interesującą lekcją historii i muzyki, ale również świetną zabawą – dzieci mogły posłuchać piosenek znanych artystów, zobaczyć archiwalne nagrania oraz dowiedzieć się, jak powstaje muzyka.
Wyjście dostarczyło uczniom wielu wrażeń i było znakomitą okazją do nauki poprzez zabawę oraz lepszego poznania muzycznego dziedzictwa naszego miasta. Dziękujemy wszystkim osobom zaangażowanym w realizację tego ciekawego dnia!
Anna Zajączkowska
Ewa Domagała
Dnia 28 kwietnia o g. 10.00, na terenie siedziby Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Łowieckiego w Opolu, odbyło się podsumowanie XXII Wojewódzkiego Konkursu Plastycznego „Zwierzaki”. Na uroczystą galę zaproszeni zostali nagrodzeni i wyróżnieni uczniowie szkół podstawowych województwa opolskiego wraz z rodzicami i nauczycielami przygotowującymi dzieci do konkursu. W etapie wojewódzkim konkursu plastycznego doceniona została praca uczennicy PSP nr 14 Marii Okrepka z klasy 1 A. Nasza laureatka zdobyła III miejsce w kategorii klas I-III i otrzymała nagrodę z rąk Pani Iwony Antosz, Przewodniczącej oraz Pani Małgorzaty Pokrackiej, Członkini Komisji Edukacji i Kultury Łowieckiej przy ZO PZŁ w Opolu. Gratulujemy!!!
Aldona Bieniek-Papaj, Oksana Okrepka
Zabawy w teatr łączą wszystkie rodzaje ekspresji dziecięcej: słowną, plastyczną, techniczną, muzyczną, ruchową. Wywierają wpływ na postawy moralne i kształtują osobowość; aktywują emocjonalnie; rozładowują napięcia i przynoszą ukojenie, radość, satysfakcję; stymulują do wysiłku, odwagi, współdziałania, podejmowania nowych wyzwań; są wspaniałą zabawą. W klasie 1 B kreatywne improwizacje towarzyszą często poznawaniu literatury dziecięcej oraz… tworzeniu opowieści własnych, wymyślaniu historyjek, odgrywaniu koleżeńskich relacji, przeżywaniu różnych reakcji na codzienne sytuacje. Tym razem, z wykorzystaniem własnoręcznie wykonanych pacynek, uczniowie znakomicie bawili się w teatr pacynkowy. Prezentowali scenki indywidualnie lub tworzyli krótkie impresje w duetach. Utożsamiali się ze swoimi postaciami i wczuwali się w samodzielnie stworzonych bohaterów, uczestniczyli w wymyślanych przygodach, sytuacjach, radościach i smutkach. Kreatywne działania uczniów nadają sens twórczej aktywności zarówno dzieci, jak i nauczycieli.
Aldona Bieniek-Papaj, Justyna Łuczyszyn-Popiel, Oksana Okrepka
Wiosenna zbiórka dla psiaka i kociaka zakończyła się sukcesem. Bezdomne psy i koty ze Stowarzyszenia Oczami Zwierząt w Kluczborku otrzymały karmę, koce i mnóstwo akcesoriów. Ilość zebranych rzeczy przerosła nasze oczekiwania!
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom i nauczycielom, którzy wzięli udział w zbiórce!
A. Ręczmień, K. Woźniczko, U. Kostrzewska
Realizacja zwycięskiego projektu w ramach Szkolnego Budżetu Uczniowskiego
W Publicznej Szkole Podstawowej nr 14 im. Adama Mickiewicza w Opolu z sukcesem zrealizowano zwycięski projekt w ramach pierwszej edycji Szkolnego Budżetu Uczniowskiego. Projekt „Strefa relaksu” dla klas 1-3 zdobył największe poparcie społeczności szkolnej, uzyskując 107 głosów. Spośród 599 uprawnionych do głosowania uczniów, 450 oddało ważne głosy, co świadczy o wysokim zaangażowaniu społeczności szkolnej.
Szkolne głosowanie odbyło się w dniach 23–24 stycznia 2025 roku. Uczniowie mogli zapoznać się z projektami w holu szkoły, a każdy z nich wymagał pisemnego poparcia co najmniej 15 uczniów, zgodnie z zasadami programu.
Szkolny Budżet Uczniowski to inicjatywa wpisująca się w politykę oświatową Miasta Opola na lata 2021–2030, mająca na celu motywowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym poprzez poznawanie i zrozumienie mechanizmów partycypacji społecznej. Program ma charakter edukacyjny, ucząc młodzież postaw obywatelskich oraz mobilizując do diagnozy potrzeb środowiska szkolnego i reagowania na nie poprzez zgłaszanie pomysłów wpływających na rozwój lub modernizację szkoły.
W ramach programu każda szkoła mogła otrzymać dofinansowanie w wysokości do 6000 zł na realizację projektów ukierunkowanych na rozwój zainteresowań naukowych, kształtowanie postaw obywatelskich, zwiększenie aktywności i integracji uczniów, działania edukacyjno-kulturalne oraz aranżację przestrzeni wspólnej.
Realizacja projektu „Strefa relaksu” dla klas 1-3 w naszej szkole to dowód na to, że uczniowie są gotowi aktywnie uczestniczyć w kształtowaniu swojego otoczenia, podejmując inicjatywy odpowiadające na realne potrzeby społeczności szkolnej.
25 i 28 kwietnia w ramach MIĘDZYNARODOWEGO DNIA TAŃCA w naszej szkole zapanował taneczny klimat a to za sprawą Szkolnego Konkursu Tanecznego „Dance Mania 2025”.
Młodych tancerzy oceniało jury w składzie: Pani Angelika Dombrowa i Pani Urszula Kostrzewska, biorąc pod uwagę kryteria: choreografię, strój sceniczny i ogólny wyraz artystyczny. Konkurs przebiegał w bardzo przyjemnej atmosferze. Dzieci wykonywały samodzielnie przygotowane układy choreograficzne do wybranych przez siebie utworów. W konkursie wzięły udział solistki, duety. Oglądanie występów dostarczyło nam wielu przyjemnych, wizualnych i muzycznych doznań. Repertuar był różny, pomysły choreograficzne interesujące i niekiedy zaskakujące.
Cieszymy się, że w taki sposób mogliśmy przeżyć ten szczególny dzień, mamy nadzieję, że w przyszłym roku ponownie będziemy podziwiać interesujące, pomysłowe i radosne prezentacje miłośników tańca, których z pewnością nie brakuje w naszej szkole.
Angelika Dombrowa, Urszula Kostrzewska
Dnia 25 kwietnia klasa 3b i 3c wybrały się na wycieczkę do Wrocławia.
Pierwszym punktem programu było zwiedzanie Hydropolis – nowoczesnego centrum wiedzy o wodzie. Uczniowie z ogromnym zainteresowaniem oglądali interaktywne wystawy, poznawali cykl obiegu wody w przyrodzie oraz dowiedzieli się, jak ważna jest ochrona zasobów wodnych.
Kolejnym etapem wycieczki był spacer po wrocławskim rynku. Mimo że w tym czasie zaczął padać deszcz, uczestnicy wycieczki nie tracili dobrego humoru. Pod parasolami i w pelerynach deszczowych przeszli przez najważniejsze punkty starówki, oglądając kolorowe kamienice i słynny Ratusz.
Na zakończenie odbył się wjazd na taras widokowy SkyTower, skąd dzieci mogły podziwiać panoramę Wrocławia z wysokości ponad 200 metrów. Widok był imponujący, a uczniowie z entuzjazmem próbowali rozpoznawać znane budynki i miejsca w mieście.
Wycieczka była bardzo udana. Uczniowie wrócili zmęczeni, ale pełni wrażeń i nowych doświadczeń. Wrocław okazał się fascynującym miastem.
Karolina Procyszyn, Anna Zajączkowska,
Ewa Domagała, Katarzyna Skrzyszowska
24 kwietnia w szkolnym amfiteatrze odbył się wyjątkowy spektakl pt. „Sposób na dręczyciela”, przygotowany przez uczniów klasy 5b. Wydarzenie, zorganizowane w ramach projektu „Agresji mówimy STOP!”, zgromadziło uczniów klas 4, 5 i 6 wraz z wychowawcami.
Spektakl był ważnym głosem w dyskusji o przeciwdziałaniu agresji w środowisku szkolnym. Młodzi aktorzy w dojrzały i przekonujący sposób pokazali, jak współpraca, empatia oraz wzajemny szacunek mogą stać się kluczem do rozwiązywania konfliktów w grupie rówieśniczej.
Istotnym elementem projektu były również scenariusze lekcji, które wychowawcy mogli wykorzystać podczas zajęć, aby zgłębić tematykę poruszoną w przedstawieniu. Dzięki temu spektakl stał się nie tylko formą rozrywki, ale także inspiracją do dalszych rozmów na temat radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i budowania pozytywnych relacji w szkole.
Wydarzenie spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem widzów. Uczniowie klasy 5b zostali nagrodzeni gromkimi brawami za swoją pracę i zaangażowanie. „Sposób na dręczyciela” to przede wszystkim istotny krok w budowaniu świadomości oraz promowaniu postaw sprzyjających współpracy i wzajemnemu wsparciu.
Podczas występu wykorzystano nagłośnienie i aparat pozyskany w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci, @LaboratoriaPrzyszlosci
Paulina Marcinkowska
Celem edukacyjnym artystycznych zmagań uczniów, biorących udział w szkolnym etapie Wojewódzkiego Konkursu Plastycznego "Zwierzaki", jest poznawanie królestwa zwierząt; tworzenie emocjonalnego związku między człowiekiem a światem przyrody; uświadamianie konieczności współdziałania w zakresie ochrony środowiska naturalnego i opieki nad zwierzętami; wyrażanie własnych uczuć i przeżyć związanych ze zwierzętami oraz kontaktami z nimi. Tworzenie prac plastycznych na temat zwierząt dzikich, domowych, bądź zagrożonych wyginięciem, dowolność wyboru technik malarskich lub graficznych, oryginalność w interpretacji plastycznej tematu, samodzielność i indywidualizm … są zadaniami służącym rozwojowi nie tylko zdolności plastycznych i estetycznych, ale przede wszystkim świadomości ekologicznej oraz działaniami motywującymi do pogłębiania wiedzy o środowisku naturalnym człowieka i jego zagrożeniach we współczesnym świecie. Niezwykle ważna jest ta edukacja i wychowanie w duchu odpowiedzialności za przyszłość środowiska naturalnego.
Wyniki szkolnego etapu XXII Wojewódzkiego Konkursu Plastycznego "Zwierzaki" :
Klasy pierwsze
NAGRODY:
1 MIEJSCE Piotr Lipiec ex Tymoteusz Stefanik;
2 MIEJSCE Liliana Markiewicz ex Leon Kuliczkowski;
3 MIEJSCE Polina Pushkar ex Sofiia Fedorovych;
WYRÓŻNIENIA : Mariia Okrepka, Malwina Czernik, Julia Ksiądzyk, Adam Kwinta, Karol Łyko, Ryszard Matyjas, Logan Saumet, Hanna Szwed, Zuzanna Zinkiewicz
Klasy trzecie
NAGRODY:
1 MIEJSCE Zuzanna Jahn ex Adrian Zembat
2 MIEJSCE Hanna Zochniak ex Julia Tesarz
3 MIEJSCE Hanna Juszczak – Podkalicka ex Halyna Okrepka
WYRÓŻNIENIA: Yaryna Mudryk, Jerzy Schneider, Adam Zaremba, Leon Tomaszewski, Maksymilian Szpala, Oskar Ślabski, Kacper Procajło, Eryk Andrienko, Szymon Szemraj, Karolina Sołtysiak, Roman Pylnik, Filip Papla, Matwi Youshaiev, Filip Ślemp
Klasy czwarte:
NAGRODA: Alicja Cicholska
Wszystkie nagrodzone i wyróżnione w szkolnym etapie prace przekazane zostały 11 kwietnia 2025 roku do siedziby organizatorów wojewódzkiego etapu konkursu: Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Łowieckiego w Opolu oraz Komisji Edukacji i Kultury Łowieckiej przy ZO PZŁ w Opolu.
Aldona Bieniek-Papaj, Jolanta Kiwilszo