Dla wszystkich uczniów klas trzecich wejście w nowy, drugi etap edukacji szkolnej to wielkie wyzwanie. 17 czerwca uczniowie klasy 3 B byli w kinie HELIOS premierowo, w ramach projektu edukacyjnego Fundacji Rozwoju Kompetencji Medialnych i Społecznych „KinoSzkoła”: Kino na Temat Junior! Długo oczekiwany przez dzieci film ”W głowie się nie mieści 2” spełnił oczekiwania. Film szczególnie polecany z uwagi na wspaniałe animacje, oraz temat tak ważny, jak bezcenne jest odkrywanie, rozeznawanie, nazywanie i oswajanie emocji oraz uczuć pojawiających się w każdym z nas... Ten seans był szczególny, gdyż połączony został z prelekcją wprowadzającą: „Nowa sytuacja. Jak radzić sobie z emocjami?” Przyda się pozyskana wiedza, by ćwiczyć umiejętności radzenia sobie ze wszystkimi wielce niewiadomymi, strasznie nieznanymi, przerażająco obcymi, życiowymi sytuacjami… Świadomość daje siłę i moc!
Aldona Bieniek-Papaj
Na początku czerwca klasy 5b i 6b oraz kilkoro uczniów z 4d udali się na dwudniową wycieczkę do Łodzi. Pierwszym punktem na trasie przygody było Muzeum Włókiennictwa, które mieści się w Białej Fabryce Ludwika Geyera. Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli przemysłowej przeszłości miasta. Uczestnicy mieli okazję zobaczyć maszyny włókiennicze oraz wystawę poświęconą historii mody. Dowiedzieli się, jak wyglądała praca w fabrykach oraz ile znaczył przemysł włókienniczy dla rozwoju Łodzi. Kolejnym etapem wizyty w muzeum były warsztaty „Mam na to patent” oraz „Blask neonów”. Uczniowie zaprojektowali i zaprezentowali wynalazki, które mogłyby usprawnić nasze codzienne funkcjonowanie. Zgłębili także tajniki odradzającej się mody na neon i sami spróbowali go stworzyć. Po obiedzie udali się wraz z przewodnikiem na spacer „Śladami Juliana Tuwima”. Poruszali się głównie ulicą Piotrkowską, jedną z najdłuższych arterii handlowych w Europie. Szukanie miejsc związanych z poetą pozwoliło odkryć Łódź z przełomu XIX i XX wieku; z czasów początków kina, elektryczności i wielkich przemian społeczno-kulturowych.
Po dniu pełnym wrażeń uczniowie przejechali do tajemniczego Starego Folwarku ulokowanego pośród bujnej roślinności, z dala od zgiełku miasta, w którym spędzili nocleg. To urokliwe miejsce otoczone zielenią zapewniło spokojną i relaksującą atmosferę. Odpoczynek urozmaiciły atrakcje na świeżym powietrzu.
Po śniadaniu uczestnicy wycieczki udali się do Centrum Nauki i Techniki, gdzie wzięli udział w warsztatach, podczas których poznali procesy związane z produkcją energii elektrycznej. Zajęcia obejmowały interaktywne prezentacje i eksperymenty wyjaśniające w przystępny sposób, jak działa elektrownia. Kolejna prezentacja przybliżyła uczniom różnice między pogodą a klimatem, wskazała zmiany klimatyczne oraz ich wpływ na nasze życie. Uczestnicy dyskutowali również na temat sposobów przeciwdziałania zmianom klimatu. Ostatnim punktem wycieczki był fascynujący pokaz w nowoczesnym planetarium, który przeniósł w świat astronomii. Dzięki temu oglądający mogli zobaczyć gwiazdozbiory, planety i inne obiekty kosmiczne, a także dowiedzieć się więcej o wszechświecie i jego tajemnicach.
Wycieczka była bardzo interesująca, pełna wielu niezapomnianych przeżyć.
Aleksandra Czarnecka
Aleksandra Malosek
Jesika Majnusz-Broj
Monika Koschella
Bliska i miła jest dzieciom nauka przez zabawę, dlatego z fascynacją uczniowie klasy 3 B brali udział w warsztatach druku 3D. Była to wspaniała okazja, aby buszować w świecie nowoczesnych technologii kreatywnie eksperymentując. Warsztaty rozpoczęły się od krótkiego wprowadzenia teoretycznego, w czasie którego uczestnicy mogli dowiedzieć się czym jest druk 3D, zapoznać z jego podstawami, zobaczyć jak działa drukarka 3D, uświadomić sobie jak wielkie jest zapotrzebowanie na wytwory tej technologii i jak różne sposoby ich wykorzystania we współczesnym świecie nauki, medycyny, architektury, mody, w wielu branżach przemysłu, motoryzacji,… Następnie uczniowie mieli okazję przystąpić do praktycznych ćwiczeń. W stworzonym na zajęciach interaktywnym środowisku nauki patrzyli, angażując zmysły i pobudzając wyobraźnię, jak ożywa materiał drukowany, jak tworzone są fizyczne modele, które mogą dotknąć i zobaczyć. Na oczach uczniów powstał model samolotu a na pamiątkę spotkania każdy uczestnik dostał zabawkę - trójbarwnego smoka, który może być przedmiotem użytkowym pełniącym funkcję breloczka. Dziękujemy za tę możliwość spotkania z pasjonatami nowych technologii, pracującymi zawodowo naukowcami Politechniki Opolskiej, państwem Martą i Romanem Chudymi.
Aldona Bieniek - Papaj
W roku szkolnym 2023/2024 uczniowie klasy 1a brali udział w projekcie ogólnopolskim, którego celem było przybliżenie uczniom znanych i mniej znanych naukowców, których odkrycia bezprecedensowo wpłynęły na rozwój nauki i techniki. Uczniowie z wielkim zdziwieniem i zaskoczeniem dostrzegali geniusz osób takich jak M.S. Curie, M. Kopernik czy Edison widząc ich odkrycia w żuciu codziennym każdego z nas.
Julia Hałasowska
Natalia Konopacka
Uczniowie klasy 1a w roku szkolnym 2023/2024 brali udział w ogólnopolskim projekcie, którego celem było innowacyjne i pomysłowe podejście do edukacji matematycznej poprzez wielozmysłowe poznawanie świata liczb, figur geometrycznych, działań oraz zagadnień matematycznych. Uczniowie klasy 1a wiedzą, że nauka może być fajna.
Julia Hałasowska
Natalia Konopacka
W czwartek, 6 czerwca w Muzeum Diecezjalnym w Opolu odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród laureatom konkursów organizowanych przez Wydział Katechetyczny Diecezji Opolskiej.
Na galę przybyło blisko stu uczniów – laureatów tegorocznych konkursów wiedzy i artystycznych – wraz z nauczycielami, którzy do tych konkursów ich przygotowali.
Wśród nagrodzonych jest uczennica PSP 14: Anna Konopacka z kl. 7c, laureatka Konkursu Wiedzy religijnej ŻAK.
Gratulujemy Ani zdobytej wiedzy i osiągniętego sukcesu!
Drodzy Uczniowie, Rodzice i Nauczyciele!
Z wielką radością dzielimy się z Wami podziękowaniami, jakie dotarły do nas z Afryki!
Dzieci z wioski Magwagwa w Kenii korzystają od kilku miesięcy z otrzymanych od nas przyborów szkolnych i gier.
Przypomnijmy, że wysłaliśmy 30 kilogramów artykułów papierniczych, piśmienniczych, plastycznych i sportowych!
Hasłem naszej akcji były słowa: „Moja kredka narysuje uśmiech tysiące kilometrów stąd” i tak się stało!
Zobaczcie i posłuchajcie o tym na filmie.
Szkolne Koło Wolontariatu "Razem możemy więcej"
3 czerwca uczniowie klasy 1 b mieli przyjemność wziąć udział w fantastycznych pokazach chemicznych prowadzonych przez pana Wojciecha Sudnickiego z LAB OF LIFE.
Szkolna sala zamieniła się w profesjonalne laboratorium a uczniowie w chemików prowadzących doświadczenia. Mnóstwo radości, zabawy i uśmiechu, a do tego energetyczna atmosfera całego wydarzenia wprawiła wszystkich w świetny humor i pozytywny nastrój.
M. Żurawska
Na zaproszenie przedszkolaków uczniowie klasy 1 b przybyli na spektakl przygotowany przez nauczycieli i opiekunów z przedszkola "Skrzat" w którym dzieci zamieniły się w zwierzęta leśne. Było dużo uśmiechu i zabawy, ale również wiedzy na temat codziennego życia zwierząt. Spektakl pt.: "Zwierzęta leśne" przybliżył uczniom tajemniczy leśny świat. Na koniec czekał na wszystkich uczestników słodki poczęstunek i orzeźwiająca lemoniada.
M. Żurawska
W piątkowy poranek 14.06.2024 uczniowie klasy 1 b wzięli udział w warsztatach poprowadzonych przez pracowników Politechniki Opolskiej. Państwo Roman i Marta Chudy przeprowadzili uczestników przez cały proces drukowania od projektu po gotowy materiał z drukarki. Warsztaty Druku 3D spotkały się z ogromnym zainteresowaniem dzieci, które mogły również samodzielnie przy pomocy specjalnego długopisu stworzyć kolorowe wydruki tj.: serduszka, zwierzęta i inne pomysłowe przedmioty.
M. Żurawska
W roku szkolnym 2023/2024 uczniowie uczęszczający na zajęcia koła języka angielskiego uczestniczyli w Innowacji pedagogicznej "English through art, czyli angielski sztuką nauczany". Tego typu zajęcia są bardzo atrakcyjną propozycją dla dzieci, gdyż ułatwiają im wchodzenie w świat nowego języka przez zabawę, dają radość i zadowolenie, a przy okazji pozwalają na zdobywanie nowych wiadomości i umiejętności. Niniejsza innowacja umożliwiła rozwój dzieci na wielu płaszczyznach. Charakter pracy doskonalił nie tylko umiejętności językowe ale także zdolności teatralne, plastyczne, muzyczne, taneczne. Zajęcia sprawiły dzieciom wiele przyjemności i wytworzyły pozytywne skojarzenia z językiem angielskim Dzięki temu dzieci nabrały pewności siebie i odwagi, w prezentowaniu własnych umiejętności oraz mają wysoką motywację do dalszego poznawania języka.
opracowanie: Jolanta Kuliś
Podróże w wirtualnym świecie, który wygląda i brzmi niezwykle realnie są niesamowite… W dniu 10 czerwca uczniowie klasy 3 B na zajęciach informatyki, siedząc w szkolnych ławkach, mieli możliwość udać się w niezwykłe miejsca dzięki goglom VR, czyli okularom wirtualnej rzeczywistości. Dzieci były z wizytą na Marsie, wędrowały po Wielkim Murze Chińskim, nurkowały z rekinami nieopodal Kuby, widziały Dubaj z lotu ptaka... Zajęcia przeprowadziła pani Katarzyna Wolna wykorzystując sprzęt pozyskany w ramach największego programu edukacyjno - technologicznego Laboratoria Przyszłości. Dziękujemy! Nauka w wirtualnej rzeczywistości to zupełnie nowe doznania, które ułatwiają zapamiętywanie i pozwalają doświadczać w niedostępny dotychczas sposób.
Podczas lekcji wykorzystano gogle VR pozyskane w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci, @LaboratoriaPrzyszlosci
Aldona Bieniek-Papaj
Z wizytą na Zamku Piastów Ślaskich w Brzegu Klasa 1a odbyła edukacyjną podróż Polską Koleją Państwą do miasta Brzeg gdzie uczestniczyła w lekcji muzeulanej na zamku. Następnie mięliśmy okazję podziwiać zbiory zamkowe, które w uczniach budziły uczucia od śmiechu do strachu. Wszyscy uczniowie zmęczeni choć szczęśliwi mogą śmiało polecić każdemu odwiedzenie Zamku Piastów w Brzegu.
Julia Hałasowska
Natalia Konopacka
Przedstawiciele klas 1 z PSP14 w Opolu wzięli udział w Olimpiadzie Aktywnego Ucznia. Olimpiada ta była akcją podsumowującą badanie motoryczne uczniów klas pierwszych przez Miejski Ośrodek Sportu. Podczas olimpiady było aktywnie, zabawnie, ale przede wszyscy bardzo dobrze się bawili realizując przygotowane konkurencje sportowe. Uczestnicy otrzymali pamiątkowe medale a szkoła pamiątkowy puchar.
DO BOJU 14-stka !!:-)
Dziękujemy za możliwość udziału w tym wydarzeniu.
Julia Hałasowska
7 czerwca 2024r. uczniowie klasy 4b i 4c uczestniczyli w otwarciu 8. Festiwalu Książki, w Opolu. Trudno wyliczyć wszystkie atrakcje, które tego dnia czekały na młodych czytelników. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszył się „Dziecięcy poranek”, czyli spotkanie z Grzegorzem Kasdepke, następnie o "Niesamowitych przygodach dziesięciu skarpetek" opowiadała Justyna Bednarek. Uczniowie mogli też wysłuchać, opowiedzianej z przymrużeniem oka, naukowej relacji z tworzenia przez Adama Mirka swojej książki pt. „Bebechy”, która stała się bestsellerem wśród młodzieży.
Młodzi, zapaleni czytelnicy, zasypali twórców mnóstwem pytań i co oczywiste na tego typu festiwalu, nie mogli powstrzymać się przed zakupem nowych książek, w atrakcyjnych cenach, do swoich domowych biblioteczek. Nie zabrakło też czasu na udział w ciekawym konkursie, w Miejskiej Bibliotece Publicznej. Już wiemy, że za rok na pewno nie zabraknie nas na tym wydarzeniu!
Paulina Marcinkowska
Aleksandra Ręczmień
Karolina Wyderka-Boczi
Ogromne gratulacje za zajęcie dwóch II miejsc dla Poli Charukiewicz z klasy II b oraz Halyny Okrepki z klasy II c w Ogólnopolskim konkursie plastyczno - fotograficznym "Drugie życie odpadów - ozdoba wiosenna z recyklingu".
Radość dziewczynek warta miliony. Nagrody również skradły serca Poli i Halynki.
I. Piwko
„Bajka jest magicznym lustrem
pozwalającym dziecku inaczej spojrzeć na to,
co wydaje się trudne i nie do pokonania.”
Maria Molicka
Powszechnie wiadomo, iż bajki od zawsze były sposobem na przekazywanie dzieciom wiedzy i zasad moralnych, a wspólne czytanie z dorosłymi tego typu utworów wywiera duży wpływ na rozwój najmłodszych.
Tematyka realizacji projektu skupiała się wokół konkretnych problemów, w każdym miesiącu były realizowane poszczególne zagadnienia takie jak: wiara we własne siły, poczucie bezpieczeństwa w domu i poza nim, umiejętność współpracy, samodzielność, lęk przed czymś nowym, niechęć do jedzenia, odmienność, „sztuka” przegrywania, kłótnia rodziców, czy strata bliskiej osoby.
Projekt opierał się przede wszystkim na bajkoterapii, ale wiązał się także z propagowaniem wśród najmłodszych idei czytelnictwa, w tym głośnego czytania. Tytułowe „Bajki-pomagajki” to niezwykłe historie dotyczące różnych emocji, postaw czy trudności, z którymi dzieci niejednokrotnie się borykają. Nie są one zakończone morałem, ale dzieci mogły utożsamiać się z bohaterami i przeżywać z nimi określone sytuacje. „Bajki-pomagajki” oswajały z emocjami i problemami bohaterów, a co najważniejsze zawierały wiele praktycznych wskazówek, co można zrobić, by poradzić sobie w trudnych chwilach. Dzięki temu wpływały również na rozwój uczuć i zachęcały do refleksji nad własnym postępowaniem, dały najmłodszym wsparcie, poczucie siły i nadzieję, wyznaczały im drogę do lepszego życia.
Urszula Kostrzewska, Anna Kurzydło