Drodzy uczniowie, zapraszamy do wzięcia udziału w międzyszkolnym konkursie plastycznym "#superMOCni". Szczegóły znajdziecie na plakacie i w linkach.
Drodzy uczniowie, zapraszamy do wzięcia udziału w międzyszkolnym konkursie plastycznym "#superMOCni". Szczegóły znajdziecie na plakacie i w linkach.
Uczniom klasy 1a nie obcy jest temat sposobów dbania o naszą planetę. A obchody Dnia Ziemi to doskonały pretekst by spojrzeć na domowe śmieci w nieco inny- kreatywny sposób. Nasza propozycja to instrumenty z recyklingu. Uczniowie klasy 1a wykazali się niesamowitą kreatywnością od projektu począwszy przez wykonanie na muzykowaniu kończąc. Już dziś zapraszają na koncert "Orkiestry z odzysku";-)
Julia Hałasowska
Monika Koschella
Uczniowie z kl. 5b i 5c, którzy biorą udział w Projekcie „Proverbs nad Idioms” zachwycają pracowitością i kreatywnością. Uczestnicy przygotowali własną propozycję na logo projektu. Wszystkie prace były bardzo pomysłowe i starannie wykonane. W wyniku głosowania , w którym wzięli udział także uczniowie i nauczyciele z Turcji, zwyciężyła praca uczennicy z kl. 5 c – Kaliny Sujki. Logo Kaliny będzie reprezentować naszą szkołę w polsko-tureckim konkursie na logo całego projektu „P&I”. Gratulujemy!
W międzyczasie uczniowie wykonali kolejne zadanie projektowe – ilustrację do idiomu „to be in someone’s shoes” (być na czyimś miejscu). Praca ta okazała się dla wszystkich niezwykle inspirująca. Uczniowie nauczyli się ciekawego idiomu, poprawnego użycia struktury wyrażającej tryb przypuszczający „If I were ……. I would ……..” a przy okazji wyrazili swoje pragnienia, marzenia i fantazje. Zachęcamy do obejrzenia efektów ich pracy…
https://www.youtube.com/watch?v=qG3RKwKHmIc
Anna Adamczyk
Agnieszka Gadek
Iwona Gmoch-Buczek
Radość, smutek, złość, odraza, strach, duma, wstyd, zaskoczenie, ekscytacja…
Emocje nie są ani dobre, ani złe. One po prostu są. Każda jest inna i do czegoś potrzebna.
Chętni uczniowie wzięli udział w szkolnym konkursie plastycznym i sportretowali wybraną przez siebie emocję. Nadesłane prace były bardzo różnorodne i przedstawiały cały kalejdoskop uczuć. Każdemu uczestnikowi należą się gratulacje za kreatywność oraz włożony trud. Komisja konkursowa postanowiła nagrodzić następujące osoby:
I miejsce: Karol Łucki, kl. IV b „Odraza”,
II miejsce: Amelia Kasperek, kl. IV b „Smutek”,
III miejsce: Marta Słupczyńska, kl. II b „Radość”,
Wyróżnienia:
Franciszek Miska, kl. IV b „Radość”,
Uczniowie klasy II b za liczny udział w konkursie.
Serdecznie gratulujemy zwycięzcom i wszystkim uczestnikom!
Zapraszamy do obejrzenia galerii wszystkich prac konkursowych.
Dyplomy oraz upominki zostaną wręczone uczniom po powrocie do szkoły.
Aleksandra Ręczmień, Karolina Woźniczko
„Powiedz mi, jakie książki masz w domu, a powiem ci, kim jesteś.”
Jarosław Iwaszkiewicz
Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzony jest w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich. Święto narodziło się w Katalonii, a jego data 23 kwietnia jest symboliczna dla literatury światowej. W ten dzień zmarli wybitni poeci Miguel de Cervantes, William Szekspir oraz Inca Garcilaso de la Vega. Z tej okazji zapraszamy do obejrzenia prezentacji przedstawiającymi filmiki dotyczące książki i praw autorskich, a także do wysłuchania wypowiedzi uczniów naszej szkoły!
D. Szleger
UWAGA RODZICE
dotyczy rekrutacji do oddziału dwujęzycznego
W związku z niewystarczającą liczbą kandydatów ubiegających się o przyjęcie do oddziału dwujęzycznego klasy VII w Publicznej Szkole Podstawowej nr 14 im. Adama Mickiewicza w Opolu, przeprowadzenie sprawdzianu predyspozycji językowych, mające odbyć się 22 kwietnia 2021r. zostaje odwołane.
Ponowny nabór w postępowaniu uzupełniającym odbywać się będzie od 6 do 8 lipca 2021r.
W przypadku odpowiedniej liczby kandydatów, sprawdzian predyspozycji językowych dla wszystkich odbędzie się 9 lipca 2021r. (godzina zostanie podana w późniejszym terminie).
Projekt „Nice to e-met you” realizujemy już od ponad miesiąca. W tym czasie odbyło się 15 spotkań z zagranicznymi partnerami , w których brali udział uczniowie klas V – VIII. W ostatnim tygodniu dołączyli również nasi czwartoklasiści. I po mimo tego, że są oni dopiero na początku swojej przygody z językiem angielskim, bardzo aktywnie i bez problemu brali udział w konwersacji.
Na lekcji języka angielskiego klasa 4a gościła sympatycznych uczniów z Indii, a 4b spotkała się z przemiłymi uczniami z Rumunii. W piątek, w godzinach popołudniowych, odbyło się spotkanie z Turcją, w którym brali uczniowie klas czwartych i piątych.
Gratulujemy tym młodym ludziom odwagi, umiejętności językowych oraz ogromnej ciekawości i chęci poznania obcych kultur i obyczajów. I z niecierpliwością czekamy na następne.
Agnieszka Gadek
W kwietniu rozpoczęliśmy międzynarodowy projekt e-twinning pt. „Proverbs and idioms” („Przysłowia i idiomy”). Kraje partnerskie to Polska i Turcja. W projekcie biorą udział cztery szkoły tureckie oraz chętni uczniowie z klas 5b i 5c z naszej szkoły. Opiekunami są panie Agnieszka Gadek i Anna Adamczyk.
Głównym celem projektu jest zapoznanie uczniów z popularnymi angielskimi przysłowiami i idiomami. Dzięki temu, język będzie bardziej naturalny i zbliżony do tego jakim posługują się mieszkańcy min. Wielkiej Brytanii.
W trakcie trwania projektu dzieci będą nie tylko uczyć się nowych wyrażeń w języku angielskim, ale także rozwijać kompetencję konwersacyjne, wykorzystywać nowoczesne technologie i narzędzia online.
W ciągu pierwszego tygodnia uczniowie stworzyli już swoje awatary za pomocą aplikacji Pixton oraz nagrali krótkie przedstawienie siebie za pomocą Chatterpix. W tej chwili pracują nad stworzeniem logo projektu, oraz tworzą plakaty z idiomem „to be in someone’s shoes” (być na czyimś miejscu).
Postępy uczniów można śledzić na facebooku (nie wymagane jest posiadanie konta fb) https://www.facebook.com/groups/3804422292938442
Agnieszka Gadek
Anna Adamczyk
Ministerstwo Sprawiedliwości zaprasza dzieci i młodzież do udziału w konkursie na plakat promujący mediację z okazji Międzynarodowego Dnia Mediacji i Tygodnia Mediacji.Konkurs ma pomóc w upowszechnieniu wiedzy na temat mediacji i zachęcić do korzystania z niej. Zadanie konkursowe polega na stworzeniu plakatu promującego mediację – jedną z metod polubownego rozwiązywania sporu.
Jury pod przewodnictwem wiceministra sprawiedliwości Marcina Romanowskiego wybierze spośród zgłoszonych propozycji 12 najlepszych prac, w tym zwycięską. Przyznana zostanie także nagroda publiczności.
Przyznają ją internauci, głosując za pośrednictwem Facebooka.
Laureaci konkursu otrzymają zaproszenie na spotkanie z wiceministrem Marcinem Romanowskim, podczas którego odbędzie się wręczenie nagród.
Prace laureatów pojawią się także w kalendarzu na 2022 rok, którego druk zleci Ministerstwo. Zwycięska praca wykorzystana będzie jako plakat promujący Dzień i Tydzień Mediacji.
Każdy uczestnik otrzyma pamiątkowy dyplom, a na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody, m.in. tablet, aparaty Instax, słuchawki bezprzewodowe oraz zaproszenia na spotkanie w Ministerstwie Sprawiedliwości.
Szczegóły konkursu dostępne są w regulaminie (poniżej) oraz pod linkiem:
https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/konkurs-na-plakat-promujacy-miedzynarodowy-dzien-mediacji.
Zachęcamy również do polubienia fanpage’a MEDIACJA na facebook’u:
https://www.facebook.com/mediacja.gov/, na którym opublikowana zostanie galeria z pracami uczestników.
Prace pod wskazany w regulaminie adres e-mail należy przesyłać do 18 czerwca 2021 roku.
Od dnia 1 kwietnia br. trwa Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021, który realizowany jest co 10 lat. Spis jest obowiązkowy i wszystkie osoby zamieszkałe w kraju są zobowiązane do samodzielnego spisania się poprzez aplikację na stronie spis.gov.pl. W przypadku trudności można spisać się przez telefon dzwoniąc pod numer 22 279 99 99 lub w urzędzie miasta przy wsparciu pracownika merytorycznego (bliższe informacje, w tym lokalizacja punktów samospisu na stronie https://bip.um.opole.pl/?id=46253 ). W oparciu o wyniki spisu opracowuje się plany rozwojowe i określa potrzeby zdrowotne, edukacyjne, mieszkaniowe oraz dotyczące zabezpieczenia społecznego. Są one także podstawą do określenia dotacji i subwencji oraz podziału środków unijnych. Poprzez udział w spisie mieszkańcy uzyskują realny wpływ na zmiany zachodzące w ich otoczeniu.
W dniu 15 kwietnia uczniowie klas 5a i 5b wzięli udział w łączonej lekcji wychowawczej. Wspólnie próbowali odpowiedzieć na bardzo trudne pytania dotyczące emocji: „Czym one są?”, „Czy emocje i uczucie to to samo?”, „Jak powstają i gdzie kryją się w naszym ciele?” i „ Czy można je podzielić na te dobre i złe?”. Pytania były trudne i zmuszające do refleksji. Jednakże uczniowie bardzo dobrze radzili sobie z odpowiedziami na nie. Byli chętni do rozmowy i dzielenia się swoimi przemyśleniami. W całej tej rozmowie wspierał naszych uczniów gość specjalny, pani Agnieszka Handzel, nauczycielka języka polskiego i dyrektorka malutkiej szkoły pod Krakowem. Ta wyjątkowa lekcja odbyła się w ramach ogólnopolskiego projektu „Zaproś mnie na swoją lekcję”, który prężnie działa od zeszłego roku i umożliwia spotkania uczniów z nauczycielami – pasjonatami z różnych stron Polski.
Podczas lekcji, która była stanowczo zbyt krótka, uczniowie dowiedzieli się, że mają wpływ na to jak będą się czuć i jak będą odbierać świat. Jak ważny jest sen, woda i ruch. I jak ich brak, negatywnie wpływa na to co czujemy. Dowiedzieli się czym jest interocepcja oraz jak nad sobą pracować, że umieć zrozumieć własne emocje i uczucia, co na pewno nie jest łatwym zadaniem.
Agnieszka Gadek
WYNIKI II EDYCJI OPOLSKIEGO KONKURSU CHEMICZNEGO
Konkurs, którego organizatorem była Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu, odbył się w dniu 8 kwietnia 2021r. o godzinie 10:00 pod patronatem Wydziału Chemii Uniwersytetu Opolskiego. Wzięło w nim udział 16 uczniów (z klas siódmych i ósmych) z sześciu Publicznych Szkół Podstawowych z miasta Opola. Uczestnicy mieli do rozwiązania 30 zadań rachunkowych z chemii w czasie 60 minut. Tematyka konkursu obejmowała i rozszerzała postawę programową nauczania chemii w szkole podstawowej, a w szczególności wykonywanie obliczeń z wykorzystaniem podstawowych praw chemicznych, pojęcia mola, dotyczących stężenia procentowego i rozpuszczalności oraz uzgadniania równań reakcji chemicznych. Głównym celem konkursu było rozwijanie u uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości do rozwiązywania problemów chemicznych oraz zdolności logicznego myślenia.
Zwycięzcy II edycji konkursu „Z chemią za pan brat”:
I miejsce Wiktoria Wodarczyk, klasa 8, uczennica PSP 31, zdobyła 97% punktów
II miejsce Mikołaj Trybulski, klasa 8, uczeń PSP 15, zdobył 90% punktów
III miejsce Karolina Mulik, klasa 7, uczennica PSP 14, zdobyła 83% punktów
Zwycięzcom i wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy!
Wyniki pozostałych uczestników zostały przekazane opiekunom z danych szkół. Dyplomy i nagrody książkowe zostaną przesłane na adres szkół.
Już dziś zapraszamy do udziału w III edycji konkursu w przyszłym roku szkolnym.
Iwona Gmoch-Buczek
Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem, ponieważ dostarcza nam energii na cały dzień. Oprócz płatków owsianych z jogurtem, czy też jajecznicy, można przygotować kanapki. Uczniowie klas 1- 3, biorący udział w konkursie, przyrządzili kolorowe, zachęcające do jedzenia kanapki.
Wszystkie śniadania przygotowane przez dzieci, wyglądały bardzo apetycznie oraz były oryginalne. Każdemu uczestnikowi należą się gratulacje za włożony trud i pomysłowość. Komisja konkursowa postanowiła nagrodzić następujące prace:
I miejsce
Przemysław Flora - kl.1a
II miejsce
Liliana Szczekan- kl. 2 b
III miejsce
Amelia Bielańska- kl. 1 a
Oliwia Kulaszewska- kl. 1 a
Wyróżnienia:
Sonia Niejełow- kl. 1 c
Dorota Jarosz- kl. 1 c
Jakub Rusek - kl. 1 a
Dyplomy oraz upominki zostaną wręczone uczniom po powrocie do szkoły.
Katarzyna Tomczak