Zespół wsparcia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zespół wsparcia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej
30 czerwca naszą szkołę odwiedziły dzieci z Przedszkola Publicznego Specjalnego nr.53 "Iskierka". W ramach projektu "Mały Miś w świecie wielkiej literatury”, w którym podopieczni przedszkola biorą udział, klasa 3 c specjalnie dla nich przygotowała występ pt. "W świecie wierszy Jana Brzechwy". Uczniowie w ciekawy oraz atrakcyjny dla dzieci sposób przedstawili wiersze słynnego poety. Przedszkolakom bardzo podobał się występ, za który nagrodzili uczniów z 3c gromkimi brawami.
K. Procyszyn
Dzięki zaangażowaniu uczniów naszej szkoły uczęszczających na zajęcia koła informatycznego, stworzyliśmy i uruchomiliśmy w bieżącym roku szkolnym stronę internetową kółka. Na witrynie można znaleźć przykładowe skrypty wspomagające naukę programowania bloczkowego w Scratchu oraz poznać aplikacje online do nauki kodowania przeznaczone dla uczniów klas młodszych. Dla uczniów starszych napisaliśmy i umieściliśmy przykładowe skrypty w języku tekstowym Python.
Strona jest na bieżąco aktualizowana i rozbudowywana, zachęcamy do odwiedzania i poszerzania wiedzy razem z nami!
http://kolo-informatyczne.sp14opole.pl
Dawid Waldowski
29 kwietnia 2022 roku odbył się w naszej szkole Dzień Nowych Technologii w Edukacji. Była to już czwarta edycja tej inicjatywy Ministerstwa Edukacji i Nauki. Celem jej jest popularyzowanie technologii informacyjno – komunikacyjnej w pracy dydaktycznej. W tym dniu podczas zajęć korzystaliśmy z różnych aplikacji multimedialnych – learningapps, wordwall, kodów Qr, kahoot, quizlet, quizizz, godzina kodowania, epodręcznik, multibook. Ciekawą formą były zajęcia z robotami czy programowanie klocków lego za pomocą aplikacji LEGO BOOST. Urozmaiceniem w tym dniu były zajęcia z tabletami, telefonami komórkowymi wykorzystywanymi do quizów sprawdzających wiedzę z zakresu poznanego słownictwa na lekcjach języków obcych. Urozmaiceniem zajęć bibliotecznych były audycje z audiobookami, a także prezentacje w genially i testowanie czytników książek. Była to świetna okazja do zapoznania uczniów z możliwościami pracy na lekcjach przy użyciu narzędzi TIK.
Dzień Nowych Technologii w Edukacji autorstwa Katarzyna Wolna
Agnieszka Golka
Maja Żurawska
Dawid Waldowski
Katarzyna Wolna
30 maja 2022r. po raz czwarty w naszej szkole odbył się konkurs „EDUKACYJNA ZABAWKA EKOLOGICZNA - PRZYGODA W GÓRACH”.
Do konkursu zgłosiły się drużyny uczniów kl. III ze szkół nr 10, 14, 30. Zadanie polegało na skonstruowaniu zabawki- gry z przygotowanych przez organizatorów materiałów wtórnych. Dzieci pracowały nad swoimi zabawkami przez całą godzinę, po tym czasie drużyny prezentowały działanie wykonanych przez siebie zabawek i zasady jej działania. Odbyła się ocena zabawek- punkty przyznawały same dzieci wraz z opiekunami. Nie była to prosta sprawa, bo należało ocenić estetykę, funkcjonalność, praktyczność i trwałość zabawki. Całość zakończył wspólny poczęstunek i uroczyste wręczenie nagród.
Wyniki konkursu:
I miejsce PSP nr 30 w Opolu
II miejsce PSP nr 10 w Opolu
III miejsce PSP nr 14 w Opolu
Gratulujemy wszystkim i zapraszamy za rok!
Urszula Kostrzewska
Anna Kurzydło
26 maja 2022r. pod Pomnikiem Bojownikom o Polskość Śląska Opolskiego, z udziałem wojskowej asysty honorowej 10 Opolskiej Brygady Logistycznej, odbyły się obchody Dnia Weterana Działań poza Granicami Państwa z udziałem przedstawicieli lokalnych władz, służb mundurowych, weteranów, harcerzy i młodzieży szkolnej. Nieodłącznym punktem programu opolskich „Dni Weterana’’ jest wręczenie nagród dzieciom i młodzieży szkolnej województwa opolskiego za konkursy związane tematycznie z udziałem żołnierzy polskich w misjach pokojowych i stabilizacyjnych.
W konkursie plastycznym „UDZIAŁ ŻOŁNIERZY POLSKICH W MISJACH POKOJOWYCH”, laureatami z naszej szkoły zostali uczniowie, zdobywając:
I miejsce- Dang Minh Hang kl. II c
II miejsce- Maja Młodzińska kl. II c
III miejsce- Pola Dobrzańska kl. II c
Wyróżniono także prace: Mai Uciechowskiej kl. I c i Szymona Struskiego kl. II c
Prace plastyczne powstały podczas zajęć świetlicowych pod kierunkiem p. Urszuli Kostrzewskiej.
W klasyfikacji zespołowej województwa opolskiego nasza szkoła otrzymała
I miejsce.
Gratulujemy wszystkim laureatom!
Urszula Kostrzewska
Angelika Dombrowa
W październiku 2021 r. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 im. Adama Mickiewicza w Opolu złożyła wniosek o udzielenie wsparcia finansowego dla biblioteki szkolnej. Wniosek ten został złożony w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa – Priorytet 3 i w maju 2022 r. zyskał dofinansowanie na kwotę 15 tys. złotych (12 tys. złotych kwota dotacji + 3 tys. złotych wkład własny organu prowadzącego).
Planowane zakupy książek będą skonsultowane z uczniami, nauczycielami, rodzicami i z biblioteką Publiczną w Opolu. Uwzględniały będą potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Obok zakupu książek zaplanowano między innymi doposażenie biblioteki, szereg inicjatyw promujących czytelnictwo, konkursy, wystawy czy projekty czytelnicze we wszystkich klasach. Realizacja działań w ramach NPRCZ nastąpi do końca roku szkolnego 2022/23 roku.
D. Szleger
A. Dombrowa
J. Siwińska
Blisko 60 występów teatralnych, muzycznych i tanecznych ocenili jurorzy ósmej edycji Festiwalu Artystycznego OPOLSKIE MŁODE TALENTY, który odbył się 16-18 maja w Młodzieżowym Domu Kultury w Opolu. Festiwal adresowany był do uczniów szkół podstawowych i średnich miasta Opola, a głównym jego celem była promocja artystycznych działań młodych opolan oraz odkrycie uczniowskich talentów w trzech dziedzinach sztuki: teatrze, muzyce i tańcu.
Grupa teatralna „Teatr Ruchu” z PSP14 prowadzona przez p. Magdalenę Sokołowska zaprezentowała dwa spektakle pt. „Z nurtem rzeki” oraz „Trzeba będzie”, nad którymi ciężko pracowali cały rok.
Udało nam się zostać laureatem przeglądu a nagrodzona inscenizacja „Trzeba będzie” zaprezentowana zostanie podczas gali finałowa Festiwalu 10 czerwca (piątek) o godz. 18.00 w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora.
Serdecznie gratulujemy młodym aktorom sukcesów.
Opracowanie: Magdalena Sokołowska
Teatr to słowo, ruch, obraz i muzyka. Biorąc udział w sztuce angażujemy wszystkie zmysły. Dzieciom bardzo się to podoba, ponieważ współgra z ich sposobem postrzegania świata. One chłoną wszystko, co jest im przekazywane. Zajęcia teatralne sprzyjają w wyrażaniu uczuć, usprawniają komunikację i współpracę w grupie, wpływają na wszechstronny rozwój.
Uczniowie z koła teatralnego, które prowadzi pani M. Sokołowska zaprezentowały w amfiteatrze szkolnym swój spektakl ekologiczny „ Z nurtem rzeki”, na który zaproszono nie tylko najmłodszych uczniów z naszej szkoły, ale także w ramach współpracy szkolno- przedszkolnej „Dzisiaj przedszkolaki, jutro pierwszaki” dzieci z PP nr18 i Przedszkola Skrzat.
Wszystkim zaproszonym gościom serdeczne dziękujemy, a małym aktorom życzymy wielu występów i sukcesów na deskach scen teatralnych.
A. Święs
Dnia 17 maja klasy Ia i Ib wyruszyły na wycieczkę do Grudzic i odwiedziły siedzibę Nadleśnictwa Opole. Naszym przewodnikiem po meandrach wiedzy o lesie był prawdziwy pan leśnik. Dowiedzieliśmy się, że jednym z podstawowych elementów pracy współczesnych polskich leśników jest edukacja przyrodniczo – leśna dzieci i młodzieży, bo trudno pominąć tematykę leśną w okresie edukacji szkolnej. Poznawanie lasu zaczęliśmy od niesamowitego widowiska multimedialnego w sali dydaktycznej. Znamy zachwycający, wzruszający i sugestywny muzycznie utwór „Cztery pory roku” Vivaldiego, ale cztery pory roku w lesie, w pół godziny… to było prawdziwie niezapomniane przeżycie! Jakże ten las się zmieniał! Już wiemy, że niezależnie od zmian wiosną, latem, jesienią, zimą, las pełni niezmiennie trzy funkcje: przyrodniczą, społeczną i gospodarczą. Zajęcia w Izbie leśnej pozwoliły na poznanie nazw roślin, zwierząt, ptaków naszych lasów. Było to zaledwie preludium do prawdziwego poznania lasu wszystkimi zmysłami. Wyruszyliśmy pieszo do lasu grądowego. Grąd to wielogatunkowy i wielowarstwowy las liściasty z przewagą dębów i grabów. Było w nim tak ZIELONO! Natura, nieokiełzana ręką ludzką, zieloną farbkę wylała na wszystkie warstwy lasu! Na wejściu zobaczyliśmy tablicę Lasów Państwowych „UŻYTEK EKOLOGICZNY GRUDZICKI GRĄD” z godłem Polski co oznacza, że ten uroczy zakątek leśny jest pod ochroną. Kolejną atrakcją wycieczki było ognisko, pieczone kiełbaski, i… smażenie pianek na kijach nad ogniem ogniska. Nasza wycieczka była również 90 minutową lekcją edukacji społecznej w autobusie MZK linii 28;)… jak przystało na kulturalne dzieci grzecznie ustępowaliśmy miejsca starszym! Na wycieczce było wspaniale! Darz bór!
Uczniowie klasy Ia i Ib
wych. p. Ewa Skoniecka - Kisiel, p. Aldona Bieniek – Papaj
zdjęcia : mama Filipa z Ib p. Joanna Święcicka i mama Oli z Ia p. Małgorzata Penar
Uczniowie klasy 8c oraz 8b wzięli udział w dwudniowym pobycie studyjnym na terenie Oświęcimia. W latach 1940-1945 funkcjonował tam największy, niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady Auschwitz-Birkenau.
Jednym z punktów programu była wizyta w Muzeum Zamek w Oświęcimiu. Uczniowie zwiedzili teren muzeum oraz przeszli Interaktywną Trasę Historyczną „Gra o Niepodległą”. W dalszej cześć odwiedzili Centrum Żydowskie, gdzie zapoznali się z wystawą ,,Oszpicin. Historia żydowskiego Oświęcimia” oraz zwiedzili jedyny żydowski dom modlitwy, synagogę Chewra Lomdej Misznajot. Zwieńczeniem pierwszego dnia był warsztat pt. ,,Słowa mogą ranić. O mowie nienawiści”, w którym młodzież aktywnie uczestniczyła.
Drugi dzień uczniowie spędzili na terenie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau. Wraz z przewodnikiem zwiedzili dwie części byłego obozu (Auschwitz I oraz Auschwitz II- Birkenau). Na zakończenie wyjazdu młodzież wzięła udział w warsztacie pt. ,,Historia zapisana w przedmiocie”, który poprowadziła edukatorka Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście.
Wizyta w tak szczególnym miejscu była z pewnością cenną lekcją historii dla uczniów naszej szkoły.
Piotr Zawadzki