Zmysły odgrywają bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. To dzięki nim poznajemy świat. One informują nas o otaczającym świecie, pozwalają nam doświadczać przestrzeni wokół poprzez odczuwanie zapachów, widzenie czy słyszenie. Ponadto zmysły pełnią rolę ochronną gdyż ostrzegają nas przed niebezpieczeństwem.
Przez cały rok szkolny uczniowie klasy I a uczęszczający do świetlicy szkolnej realizowali ogólnopolską innowację „Sensorycznie się rozwijam, bo biegam, skaczę, badam i dotykam.”
Podczas realizacji poszczególnych zadań, a było ich 30, uczniowie mieli szansę na zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności niezbędnych do prawidłowego rozwijania zmysłów, doświadczając ogromu radości.
Dziękuję klasie I a, za aktywny udział w realizacji innowacji.
Kurzydło Anna
Zamiast iść do teatru, można teatr zaprosić do siebie. Taką możliwość daje Internetowy Teatr Telewizji Polskiej. Za pośrednictwem tego medium w naszej szkole możemy oglądać spektakle teatralne znanych i lubianych teatrów lalek z całej Polski. Uwielbiamy chodzić do naszego rodzimego Opolskiego Teatru Lalki i Aktora… i chodzimy, by uczestniczyć we wszystkich spektaklach teatralnych „na żywo”, w wielkich wydarzeniach artystycznych jakim był np. tegoroczny jubileuszowy XXX Ogólnopolski Festiwal Teatrów Lalek w Opolu… ale lubimy także te wszystkie kameralne spotkania z iTeatrem w naszej klasowej sali lekcyjnej. Klasa IB korzystała z oferty iTeatru TVP3 Opole przez cały bieżący rok szkolny.
Wspominamy…
iTeatr zapraszał Teatr Arlekin w Łodzi „Rutka”
iTeatr zaprezentował Lubuski Teatr w Zielonej Górze "Tymoteusz wśród ptaków"
iTeatr przedstawiał Teatr Lalki i Aktora w Łomży " Sklep z zabawkami”
iTeatr prezentował Teatr Lalek z Łomży „Co Mikołaj wie"
iTeatr gościł Teatr Lalki i Aktora im. Stefana Żeromskiego w Kielcach „Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa”
iTeatr pokazał Teatr Lalki i Aktora w Łomży „ Koziołek Matołek”
iTeatr udostępnił Teatr Lalki i Aktora „Maska” w Rzeszowie „ Zaginiony świat”
iTeatr sfilmował Teatr Ateneum w Katowicach „Calineczka”
Po każdym spektaklu odbywały się w klasie IB warsztaty teatralne. Pomocne w ich przeprowadzaniu były załączane do informacji o przedstawieniach linki https://teatrotekaszkolna.pl do konspektów lekcji, scenariuszy zajęć teatralnych, terapeutycznych... Materiały teatroteki szkolnej wykorzystywałam również na zajęciach Koła Teatralnego w klasach I-III w bieżącym roku szkolnym.
Aldona Bieniek-Papaj
Dnia 14 czerwca klasa IB, w ramach realizacji projektu " Mamy Rady na Odpady", wzięła udział w grze edukacyjnej mającej na celu zwrócić uwagę na wielką ważność i celowość gospodarowania żywnością. W czasie gry uczniowie poznali dawne i współczesne metody racjonalnego wykorzystania naturalnych odpadów i będą mogli teraz podjąć wyzwanie by je wykorzystywać np. w rodzinnej kuchni. Znają już także pojęcie "zero waste", które sprowadza się do stworzenia przestrzeni, w której mamy dosłownie „brak śmieci”. Ten styl najlepiej definiuje pięć angielskich słów zaczynających się na literę R, czyli: refuse, reduce, reuse, recycle, rot. Łącznie nazywane są one zasadą 5 R. Pięć zasad zero waste:
1. ODMAWIAJ
2. OGRANICZAJ SIĘ
3. UŻYJ PONOWNIE
4. SEGREGUJ ŚMIECI
5. KOMPOSTUJ
Organizatorem tej ekologicznej edukacji jest Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego a partnerem w realizacji działań Muzeum Śląska Opolskiego. Gra edukacyjna odbywała się w przepięknej Kamienicy czynszowej na ulicy Św. Wojciecha 9, w której dzieci miały okazję zwiedzić wszystkie zakamarki. To była smakowita podróż w czasie. Druga część wyprawy przebiegała pod hasłem "Magiczne opolskie uliczki kwieciem historii malowane". Uczniowie odwiedzili Kościół Franciszkanów, Kościół pw.Matki Boskiej Bolesnej i św. Wojciecha, zwany także na Górce, poznali tajemnice Wzgórza Akademickiego... Historia dla współczesności i mądrości dla potomnych ... to cenne wartości. Dziękujemy za takie lekcje!
Aldona Bieniek-Papaj
Agnieszka Pajor
W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie klas 4a oraz 4c brali udział w innowacji pedagogicznej z języka niemieckiego"LESEZAUBER- W KRAINIE NIEMIECKOJĘZYCZNYCH OPOWIEŚCI".Wprowadzenie innowacji podyktowane było chęcią uatrakcyjnienia lekcji z języka niemieckiego , rozszerzeniem nauczanego materiału. Zajęcia innowacyjne odbywały się w ramach lekcji obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, która była wpleciona w aktualnie przerabiany temat. Dodatkowo uczniowie brali aktywny udział w zajęciach organizowanych przez Bibliotekę Austriacką w Opolu oraz przez Polsko-Niemieckie Centrum Bibliotek, Mediów, Kultury i Badań Naukowych im. Josepha von Eichendorffa.
Podczas realizacji innowacji uczniowie wykazali się kreatywnością i ogromnym zaangażowaniem podczas czytania niemieckojęzycznych tekstów. Dzięki książeczkom zauważyli że nauka może być przyjemna i efektywna. Uczniowie byli bardzo zainteresowani tą innowacją, a wręcz dumni że są w stanie przeczytać niemieckojęzyczną literaturę . Doskonalili przez to umiejętność czytania ze zrozumieniem . Dzięki wszystkim tym działaniom wzrosło zainteresowanie uczniów nauką języka niemieckiego. Czwartoklasiści wykazali się dużą aktywnością i zapałem. Należy również nadmienić, iż efektem innowacji było wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły, zbudowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród uczniów i rodziców jako placówki dbającej o językowy rozwój swoich wychowanków oraz poprawienie jakości pracy szkoły.
M. Jaśniak-Rogoża
Klasa 8a i 7b odwiedziły Centralne Muzeum Jeńców Wojennych, gdzie poprzez zwiedzanie ekspozycji poznawały losy żołnierzy walczących z armią III Rzeszy w latach 1939–1945. Uczniowie mieli również okazję poznać Miejsce Pamięci Narodowej w Łambinowicach – tereny poobozowe i cmentarze wojenne – a także wziąć udział w niezwykłych warsztatach na terenie byłego stalagu 318/VIII F/344 Lamsdorf. Celem warsztatów noszących tytuł „Miejsce z blizną”, realizowanych w miejscu cierpienia i śmierci Polaków, Rosjan i Włochów było uwrażliwienie uczniów na losy ludzi, którzy w latach II wojny światowej byli przetrzymywali w nieludzkich warunkach nieopodal Opola, blisko naszych domów – w Łambinowicach. Uczniowie mocno zaangażowali się w odkrywanie i poznawanie śladów przeszłości. Jak sami zauważyli Łambinowice to miejsce w pamięci, a nie tylko konkretny punkt na mapie. To także uchwytny gołym okiem ślad – blizna, jaką obozy pozostawiły we współczesnym krajobrazie okolic Łambinowic.
Siódmo i ósmoklasiści osobiście doświadczyli miejsca o dużej wadze historycznej, ale przede wszystkim o ogromnym ciężarze emocjonalnym. Poznali historię i wspólnie zastanawiali się nad istotą człowieczeństwa, konsekwencjami ideologii zbudowanej na kulcie siły i przemocy (nazizm) i co dla nas, nauczycieli i wychowawców najważniejsze – nad możliwością ocalenia przez ofiary własnej godności w warunkach niewoli.
Dorota Musiał
Iwona Gmoch-Buczek
Karolina Woźniczko
Łukasz Procyszyn
W dniach 8-10.06 uczniowie klas ósmych wzięli udział w wycieczce do Warszawy „Raj dla ludzi ciekawych świata”.
W pierwszy dzień po przyjeździe do Warszawy uczestnicy udali się pod Plac Zamkowy, gdzie mieli okazję zwiedzić Zamek Królewski. Następnym punktem programu było zwiedzanie stałej ekspozycji w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Dzień zakończył się spacerem po mieście, gdzie uczniowie mieli szansę zobaczyć katedrę św. Jana, Rynek Starego Miasta i Syrenkę, mury obronne i Barbakan, Nowe Miasto, Pomnik Powstańców Warszawy, Sąd Najwyższy, pomnik Małego Powstańca, Kolumnę Zygmunta, Krakowskie Przedmieście oraz Pałac Prezydencki.
Podczas drugiego dnia pobytu uczniowie zwiedzili cenny kompleks pałacowo-parkowy w Wilanowie, a następnie odwiedzili Centrum Nauki Kopernik - królestwo eksperymentów i raj dla ciekawych świata.
Ostatniego dnia wycieczki uczestnicy zwiedzili Muzeum Powstania Warszawskiego - interaktywne muzeum upamiętniające największą akcję zbrojną podziemia w okupowanej przez Niemców Europie podczas II wojny światowej. Kolejnym miejscem, które uczniowie mieli szansę odwiedzić było Muzeum w Łazienkach Królewskich. W centrum parku wznosi się na wysepce wczesnoklasycystyczny pałacyk, zaprojektowany dla króla Stanisława Augusta Poniatowskiego przez Dominika Merliniego. Ze względu na swe położenie budowla zwana jest Pałacem Na Wodzie. Ostatnim punktem programu była wizyta na Powązkach, gdzie uczestnicy wycieczki zobaczyli aleję zasłużonych, kwaterę Szarych Szeregów oraz pomnik Katastrofy Smoleńskiej.
Wizyta w tak szczególnych miejscach stanowiła dla uczniów cenną lekcję historii. Ponadto wszyscy mieli okazję na integrację i dobrą zabawę.
Aleksandra Ręczmień
Piotr Zawadzki
Anna Adamczyk
Renata Bulkiewicz
10 czerwca w Urzędzie Marszałkowskim odbył się etap finałowy Wojewódzkiego Konkursu "Wiedzy o Samorządzie Terytorialnym". Naszą szkołę reprezentowała Karolina Mulik z klasy 8b uzyskując tytuł finalistki. Składamy serdeczne gratulacje Karolinie.
Piotr Zawadzki
W bieżącym roku szkolnym klasy piąte były objęte innowacją pedagogiczną "Myślenie wizualne, czyli (nie)codzienne lekcje języka polskiego". Uczniowie na lekcjach języka polskiego rysowali sketchnotki. Ten rodzaj tworzenia notatek to połączenie zapisu klasycznego z dodatkiem obrazów, ikon i rysunków. Był to dobry sposób na zachęcenie uczniów do samodzielnego tworzenia notatek oraz motywowania ich do samodzielnej nauki.
Jadwiga Koziuk
Kinga Opolony-Drozd
Na przełomie maja i czerwca odbyły się szkolne eliminacje do XI Międzyszkolnego Konkursu Pięknego Pisania. Zadaniem uczestników było przepisanie tekstu, odwzorowanie szlaczków oraz ozdobne wykonanie imienia lub swoich inicjałów.
Wyniki konkursu przedstawiają się następująco:
klasy I:
I miejsce - Paulina Huncza kl. Ic
II miejsce - Alicja Cicholska kl. Ib
III miejsce - Mateusz Cyranka kl. Ia
klasy II:
I miejsce - Dang Minh Hang kl. IIc
II miejsce - Hanna Wójcik kl. IIb, Jagoda Matuszak kl. IId III miejsce - Zofia Mikołajczyk kl. IIa, Ada Bogucka kl. IId
klasy III:
I miejsce - Kornelia Tłuczek kl. IIIa
II miejsce - Oliwier Janik kl. IIIc
III miejsce - Marta Słupczyńska kl. IIIb
klasy IV:
I miejsce - Aleksandra Makarewicz kl. IVb II miejsce - Patrycja Mleczek kl. IVa III miejsce - Szymon Mastalerz kl. IVc
klasy V:
I miejsce - Wiktoria Dziedzic kl. Vc
II miejsce - Hanna Pawlik kl. Va
III miejsce - Magdalena Reisig kl. Vb
klasy VI:
I miejsce - Matylda Miękisiak kl. VIb
wyróżnienia: Amelia Klich kl. VIc oraz Konrad Głąb kl. VIa
Prace osób, które zajęły I miejsca, zakwalifikowały się do kolejnego etapu konkursu.
Aldona Bieniek-Papaj
Kinga Opolony-Drozd
ABC Świetlicy
maj/czerwiec
W 2 półroczu nasza szkoła wzięła udział w programie UNICEF Polska pt."eMOCje w GŁOWIE", zwracającym przede wszystkim uwagę na profilaktykę zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, zwłaszcza w okresie dojrzewania. Głównym celem akcji było kształtowanie świadomości w zakresie zdrowia psychicznego młodych ludzi oraz pokazanie jak je chronić i o nie dbać. We współpracy z ekspertami, UNICEF Polska, przygotował dla szkół zestaw materiałów edukacyjnych skierowanych do nauczycieli, rodziców/opiekunów oraz uczniów, przybliżających tematykę zdrowia psychicznego młodzieży i pomagających w zaplanowaniu zajęć dydaktycznych. W trakcie realizacji programu wychowawcy klas otrzymali materiały filmowe oraz scenariusze zajęć do przeprowadzenia na godzinach wychowawczych. Wszyscy nauczyciele natomiast zapoznali się z publikacją na temat radzenia sobie z traumą wśród dzieci i młodzieży. Rodzice otrzymali dostęp do nagranego dla nich w ramach programu webinarium z ekspertem dr Ewą Odachowską-Rogalską, psychologiem, kierownikiem Zakładu Psychologii Klinicznej Dzieci i Młodzieży w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, dotyczącego zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
W klasach starszych od 6 do 8 odbyły się spotkania ze szkolnymi specjalistami - psychologiem i pedagogiem o tematyce dbania o zdrowie psychiczne z wykorzystaniem filmu udostępnionego w ramach programu, jak i autorskiej, interaktywnej prezentacji informującej o instytucjach i telefonach zaufania, udzielających pomocy dzieciom i młodzieży.
W ramach programu została także utworzona gazetka szkolna "Strefa wsparcia ucznia" - gdzie uczniowie znajdą informacje o telefonach zaufania dla dzieci i młodzieży jak i instytucjach jakie udzielają wsparcia i pomocy w kryzysie na terenie naszego miasta.
Koordynator szkolny
Anna Sujka
„Młodzież recytuje poezję”- pod taką nazwą odbył się tegoroczny Konkurs Recytatorski w języku niemieckim. Uczniowie naszej szkoły wzięli w nim udział i pochwalili się swoim talentem. Mogą być z siebie dumni. Na etapie gminnym zajęli czołowe miejsca: I miejsce zdobył Adam Żółtaszek z klasy 5b, II miejsce Fabian Wysocki z klasy 6c, III miejsce Zuzanna Kułakowska z klasy 6c. Cała trójka dostała się do etapu rejonowego, gdzie II miejsce zdobył Fabian Wysocki.
Gratulujemy sukcesu wszystkim uczestnikom i życzymy pięknego finału w przyszłości.
Anna Dudek
6 czerwca br. w Brzeskim Centrum Kultury odbyła się gala podsumowująca Wojewódzkie Konkursy Przedmiotowe oraz inne konkursy organizowane przez Opolskiego Kuratora Oświaty. Jak już informowaliśmy, Fabian Wysocki uzyskał w finale Wojewódzkiego Konkursu Języka Niemieckiego dla uczniów szkół podstawowych 2021/ 2022 tytuł laureata. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy i nagrody. 14 maja Fabian otrzymał dyplom laureata z rąk przedstawicieli Mniejszości Niemieckiej posła do Sejmu RP Ryszarda Galli i przewodniczącego Mniejszości Niemieckiej regionu opolskiego Rafała Bartka. Życzymy Fabianowi jeszcze wielu sukcesów w przyszłości, a jego Rodzicom składamy należne im podziękowania za włożoną pracę, trud i wychowanie syna.
Anna Dudek
Nasza szkoła bierze udział w ogólnopolskim programie "Mediacje w edukacji", realizowanym przez Instytut Edukacji Pozytywnej w Warszawie.
Jednym z podejmowanych działań w ramach programu była promocja mediacji, w formie konkursu dla uczniów klas 4-8. Na etapie szkolnym na plakat promujący Międzynarodowy Dzień Mediacji w roku 2022, zostały nagrodzone prace następujących uczniów:
I miejsce - Liwia Kowalska, kl. 6b
II miejsce - Fabian Wysocki, kl. 6c
III miejsce - Aleksander Wolny, kl. 4a
Wyróżnienia:
Natalia Szymańska, kl. 4b
Patrycja Mleczek, kl. 4a
Maciej Albrecht, kl. 4a
Spośród wyłonionych przez komisję laureatów cztery nagrodzone prace wezmą udział w konkursie na szczeblu ogólnopolskim. Prace naszych uczniów można podziwiać na gazetce w holu szkoły.
Laureatom serdecznie gratulujemy, a wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział.
Koordynatorzy:
Maja Żurawska, Anna Sujka, Lidia Fica.
9 czerwca klasa 5a uczestniczyła w wycieczce do Wrocławia. Uczniowie mieli okazję odwiedzić Teatr Muzyczny Capitol i obejrzeć przedstawienie „Czarnoksiężnik z Krainy Oz”. Spektakl zrobił na wszystkich ogromne wrażenie, a aktorzy ciągle nawiązywali kontakt z publicznością, czym zjednali sobie sympatię widzów. Z przyjemnością wrócimy do teatru, aby obejrzeć inne przedstawienia.
Kinga Opolony-Drozd
Danuta Marciniak
Szanowni Państwo,
czy wiecie, że aż 40% polskich rodziców dzieli się w internecie zdjęciami i filmami, na których są ich dzieci? Rocznie, statystyczny rodzic, wrzuca do sieci średnio 72 zdjęcia i 24 filmy ze swoimi pociechami!
W internecie nic nie ginie – niby wszyscy o tym wiemy, ale myślimy, że nas to nie dotyczy. Błahe z pozoru zdjęcie dziecka w serwisie społecznościowym może jednak wiązać się z poważnymi konsekwencjami. Jakimi? Będziecie mieli Państwo możliwość dowiedzieć się w trakcie bezpłatnego webinaru OSE „Rodzinny album z wakacji – czyli czego o dzieciach nie powinien wiedzieć internet”, który jest organizowany właśnie dla Was - rodziców,nauczycieli, pedagogów i psychologów.
W spotkaniu wezmą udział:
* Anna Rywczyńska – ekspertka ds. edukacji cyfrowej NASK
* Paweł Małaszyński - ambasador kampanii OSE, aktor
* Marcin Perfuński - dziennikarz, influencer, supertata.tv
* Marta Wojtas - psycholożka z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę,trenerka
Webinar, który organizowany jest w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE)*, odbędzie się w poniedziałek 20 czerwca 2022 r. o godz. 17.00.
Spotykanie odbędzie się online, na profilu OSE na Facebooku. Już dziś możecie Państwo zaplanować swój udział w wydarzeniu
https://www.facebook.com/events/537167631386148
Serdecznie zapraszamy.
Zespół wsparcia i pomocy psychologiczno - pedagogicznej
*Program Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE) jest realizowany przez Państwowy Instytut Badawczy NASK pod nadzorem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i współfinansowany z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC) na lata 2014–2020.
Dzięki współpracy z rodzicami uczniów, klasa 2a miała okazję wziąć udział w warsztatach malowania ceramiki. W krótkim wykładzie uczniowie poznali tajniki sztuki ceramicznej. Podstawą przystąpienia do dalszej pracy było przygotowanie wybranego materiału poprzez szlifowanie, moczenie a następnie malowanie. Każdy wykonał swój indywidualny i niepowtarzalny wzór na wazonach i kubkach. Teraz nasze dzieła wysychają i czekają na wypalenie w piecu, by już za chwile cieszyć oczy twórców.
Julia Hałasowska
Monika Koschella
Pani Ilona Barszcz
Z okazji Dni Patrona został w naszej szkole ogłoszony konkurs plastyczny, który polegał na stworzeniu w dowolnej technice plastycznej ilustracji do utworu Adama Mickiewicza "Świtezianka".
Okazało się, że utwór wzbudził wiele zainteresowania i powstały bardzo ciekawe prace. Niełatwo jest wybrać najciekawszą pracę spośród tak pięknych ilustracji. Ostatecznie wygrała praca Aurelii Urbańskiej z kl.
6B. która najtrafniej przedstawiła treść utworu w formie wizualnej.
Młodej autorce serdecznie gratulujemy, a wszystkim uczestnikom bardzo dziękujemy!
K. Miękisiak, P. Marcinkowska
Zakończyliśmy przygodę z MIĘDZYNARODOWYM PROJEKTEM EDUKACYJNYM „Z KULTURĄ MI DO TWARZY”.
Podczas realizacji wybranych przez nas 35 zadań tematycznych w czterech modułach: I moduł – W krainie muz, II moduł – Piękno regionu, III moduł – Kocham, lubię szanuję, IV moduł-Kultury świata, uczniowie poszerzali wiedzę o otaczającym świecie. Działania w ramach projektu pozwoliły na tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dzieci, prowadzących do poznania wartości i norm społecznych. Przyczyniły się również do kształtowania u dzieci empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych. Rozwijał poczucie estetyki poprzez kontakt ze sztuką, wpłynął pozytywnie na kształtowanie poczucia przynależności do kraju, oraz naszej „małej ojczyzny”, a także wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, patriotyzm.
Projekt rozbudzał kreatywność, ciekawość poznawczą, twórcze działanie oraz samodzielność uczniów. Zachęcał dzieci do samodzielnego poszukiwania, odnajdywania odpowiedzi, wyszukiwania rozwiązań, rozwijał postawy świadomego twórcy i odbioru kultury. Uczestnictwo w projekcie łączyło zabawę i naukę, pozwalał dzieciom na rozwijanie swoich zainteresowań i pasji. Otworzył dzieci na zdobywanie wiedzy i umiejętności poprzez samodzielne działania wspierane przez nauczyciela.
Udział w projekcie był dla nas wspaniałą przygodą, która dostarczyła dzieciom wiele radości.
Bardzo dziękuję uczniom kl. II c i I c oraz Paniom Agacie Kolmas- Szlęg i Angelice Dombrowie za zaangażowanie w realizację projektu.
Szkolny koordynator projektu: Urszula Kostrzewska