03.jpg

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 im. Adama Mickiewicza w Opolu

10.JPG
Gwarantujemy skuteczne metody nauczania i bezpieczne otoczenie
04.JPG
Oferujemy atrakcyjne zajęcia dodatkowe
01.jpg
Mamy wysoko wykwalifikowaną kadrę nauczycielską,
zapewniamy wsparcie psychologa i pedagoga
18.jpeg
Dysponujemy świetnie wyposażonymi salami dydaktycznymi
04.JPG
Uczymy programowania oraz modelowania i druku 3D
09.JPG
Gwarantujemy sympatyczną atmosferę
previous arrow
next arrow

 

1. Zwróć uwagę na SPOSÓB ODDYCHANIA Twojego dziecka. Wdech i wydech przy spoczynku lub milczeniu powinny odbywać się przez nos. Jeśli Twoja pociecha podczas oddychania ma otwartą buzię, powinno to wzbudzić Twój niepokój.

2. Czy nieustannie musisz powtarzać polecenia lub prośby kierowane do swojego dziecka? Być może warto sprawdzić u specjalisty jego SŁUCH. Jest on podstawowym i niezbędnym warunkiem do prawidłowego rozwoju mowy.

3. MÓWIĄC DO DZIECKA, NIE SPIESZCZAJ FORM WYRAZÓW. Zdarza się, że dorośli pod wpływem ciepłych uczuć, mówiąc do dziecka spieszczają, deformują a nawet tworzą nowe  - w rzeczywistości nic nie znaczące - wyrazy. Trzeba jednak pamiętać, że tylko właściwa wymowa i zachowanie poprawnych form gramatycznych dadzą pożądany efekt w postaci prawidłowej wymowy dziecka.

4. Zwróć uwagę na BUDOWĘ JĘZYKA, WARG, POLICZKÓW, PODNIEBIENIA. Jeśli masz wątpliwości co do ich budowy, wielkości czy ruchliwości, najlepiej, by rozwiał je specjalista.

5. Od momentu, gdy zaczniesz podawać pokarmy stałe. UCZ DZIECKO GRYZIENIA. Maluch gryząc, przeżuwając, łykając, stymuluje aparat artykulacyjny oraz masuje podniebienie. Wszystko to ułatwia naukę poprawnej wymowy oraz przeciwdziała powstawaniu wad zgryzu. Tymczasem, jedzenie „papkowatych” pokarmów przez dzieci, które już mają dobrze rozwinięte uzębienie, powoduje, że mięśnie warg, języka, policzków, przełyku są rozleniwione i słabe. W efekcie wyraźność mowy rozwija się gorzej.

6. CZYTAJ DZIECKU NA GŁOS. Najlepiej codziennie, przynajmniej 20 minut. Dzięki temu, doskonali ono swoją wymowę, poprawia ją naśladując to, co słyszy, a także wzbogaca swoje słownictwo, rozwija zdolność koncentracji uwagi oraz umiejętność budowania zdań.

7. ZACHĘCAJ DZIECKO DO OPOWIADANIA. Po wysłuchaniu bajki, Twoja pociecha może spróbować samodzielnie opowiedzieć jej treść. Warto również wspólnie przeglądać ilustracje przedstawiające różne sytuacje z życia codziennego i prosić dziecko, by opisało, co i kogo widzi na obrazku.

8. ZACHĘCAJ DZIECKO DO NAUKI WIERSZY I RYMOWANEK. To bardzo dobry sposób, by utrwalać wyrazistą mowę Twojej pociechy. Dodatkowo, pomaga rozwijać pamięć.

9. GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA. Jeśli Twoje dziecko jest objęte terapią logopedyczną, terapeuta zapewne zaleca wykonywanie w domu ćwiczeń usprawniających narządy mowy. Należy robić to systematycznie. Bo tylko taka praca pozwoli osiągnąć pożądane efekty w krótkim czasie. Warto jednak zadbać o to, by ćwiczenia miały charakter zabawy. Dzięki temu, dziecko nie będzie ich postrzegać jako żmudnej pracy i chętnie zaangażuje się we wspólne naśladowanie śmiesznych minek.

10. UNIKAJ NIEUSTANNEGO POPRAWIANIA. Rozmowa z dzieckiem ma być przyjemnością. Jeśli ciągle będziesz poprawiać wymowę swojego dziecka, najprawdopodobniej wycofa się ono z kontaktów słownych.

11. DBAJ O PRAWIDŁOWY ROZWÓJ RUCHOWY. Zachęcaj swoją pociechę do biegania, wspinania się po drabinkach, jazdy na rowerze, rolkach czy hulajnodze. Usprawniaj motorykę palców poprzez wydzieranie, naklejanie, lepienie z plasteliny, kolorowanie czy rysowanie.

Szukaj na stronie...

Szkoła promująca zdrowie

Certyfikaty i sukcesy uczniów

Certyfikat Microsoft - Szkoła w chmurze

galeria zdjęć

biuletyn informacji publicznej

 

 

termomodernizacja

Szkoła odpowiedzialna cyfrowo

Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne w czasie edukacji zdalnej

Poprzednia wersja strony szkolnej

Poprzednia wersja strony szkolnej

strefa wsparcia

Ćwiczenia specjalne potrzeby

Świetlicowe inspiracje

e-dziennik

e-dziennik - jak się zalogować

Lekkoatletyka dla każdego

Program - Mleko warzywa owoce

Sekrety nauki

Radosna szkoła

Akademia bezpiecznego puchatka

Certyfikat - Przyjaciel przyrody

Projekt - Przedszkola na wymiar

Projekt - Przedszkola przyjazne

Szkoła w pilotażu programowania

Szkoła odkrywców talentów

mpotęga

Projekt edukacyjny - Lepsza szkoła

Inwestycja w pierwszy krok - II edycja

Fascynujący świat nauki i technologii

Program rozwoju czytelnictwa

Cybernauci

Program Comenius

Program - Śpiewająca Polska

Bezpieczna Plus

Problem z głowy

Aktywna tablica

Towarzystwo Szkół Twórczych

 

 

 

 

Certyfikat - Wiarygodna szkoła

Copyright © 2024 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 im. Adama Mickiewicza w Opolu

Wykonanie: Dawid Waldowski