Jeśli Twoje dziecko nie wymawia prawidłowo głoski R,
wykonuj z nim następujące ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne:
1. Policz językiem górne, a następnie dolne zęby.
2. Kląskaj językiem – naśladuj odgłos konia uderzającego kopytami o bruk.
3. Ostrz czubek języka o górne zęby przy szeroko otwartych ustach.
4. Zagryź czubek języka zębami i lekko go masuj.
5. Policz językiem górne zęby.
6. Oblizuj językiem wargę górną.
7. Odrywaj język od podniebienia – naśladuj mlaskanie.
8. Zdmuchuj skrawki papieru z czubka języka znajdującego się przy dziąsłach.
9. Wypowiadaj szybko sylaby la,la,la,la,la przy szeroko otwartej buzi.
10. Wymawiaj szybko, delikatnie i wielokrotnie dziąsłową głoskę „t” przy znacznym otwarciu ust i nieruchomej żuchwie (t t t t t).
11. Wymawiaj szybko, delikatnie i wielokrotnie dziąsłową głoskę „d” przy znacznym otwarciu ust i nieruchomej żuchwie (d d d d d).
12. Wymawiaj szybko, delikatnie i naprzemiennie dziąsłowe głoski „t”, „d” (td td td td).
13. Wymawiaj szybko i naprzemiennie głoski „t”, „d”, „t” (tdt tdt tdt)
14. Wymawiaj szybko i naprzemiennie głoski „t”, „d”, „n” (tdn tdn tdn)
15. Wymawiaj dda, ddo, dde, ddy, ddu – dd ma być krótkie, delikatne i dziąsłowe, natomiast a,o,e,y,u – długie i z naciskiem.