mgr KATARZYNA SKRZYSZOWSKA
mgr KATARZYNA SKRZYSZOWSKA
6 marca obchodziliśmy Europejski Dzień Logopedy. Uczniowie PSP 14 zmierzyli się z wypowiedzeniem łamańców językowych. Tłumnie odwiedzili gabinet szkolnego logopedy i z radością podjęli się tego niełatwego zadania. Wszyscy doskonale sobie poradzili, a przede wszystkim włączyli się we wspólną zabawę słowem mówionym.
Logopeda – Katarzyna Skrzyszowska
Regulamin
Jedną z podstawowych umiejętności, które musi nabyć dziecko rozpoczynając naukę w szkole jest pisanie. Jednak nie dla wszystkich pociech proces nabywania tej zdolności jest „bułką z masłem”. Warto zdawać sobie sprawę, że na sukces w tym zakresie wpływają aktywności manualne podejmowane przez dziecko zanim przekroczy ono szkolne mury.
Jeśli już od wczesnych lat, Twoje dziecko chętnie rysowało, kolorowało, wycinało czy lepiło z plasteliny najprawdopodobniej posiada umiejętność prowadzenia ręki w swobodny sposób. Może być też i tak, że nigdy nie lubiło wymienionych czynności lub poświęcało na nie zbyt mało czasu, a teraz staje przed trudnym dla siebie wyzwaniem – nauką kreślenia liter. Na dodatek szybko się zniechęca, jest sfrustrowane niepowodzeniem, a odrabianie zadań zaleconych przez nauczyciela kończy się płaczem i co gorsza, wyręczaniem przez zdezorientowanego rodzica.
I tu z pomocą zazwyczaj przychodzi nam zabawa, a ściślej rzecz ujmując, organizowanie określonych czynności, które wspierając rozwój przydatnych umiejętności, w formie dla dziecka przyjaznej i przez niego lubianej.
Warto zadbać także o to, by nazywać je „wspólnym bawieniem się”, a nie „nauką” czy „ćwiczeniem”. Większy entuzjazm dziecka do działania wzbudzimy również dzięki temu, że sami, jako rodzice, włączymy się w wykonywanie tych samych czynności. To może dać dziecku poczucie ich atrakcyjności, gdy widzi, że rodzic także chętnie je podejmuje.
Wśród zabaw, które pomogą Twojemu dziecku rozwinąć motorykę małą (precyzyjne ruchy ręki: dłoni, nadgarstka, palców), będącą jedną ze składowych, gwarantujących powodzenie w nauce pisania są:
Spośród tych opcji, wspólnie z dzieckiem wybierzcie to, w co chcecie się razem pobawić. Możecie nawet stworzyć „słoik zabaw” zapisanych na karteczkach i za każdym razem wylosować jedną z nich.
Musimy pamiętać, że czasem zadania, które dziecko podejmuje w szkole nie są wystarczające, by opanowało ono określone umiejętności. Każda z pociech jest inna, ma swój czas i swoje potrzeby rozwojowe, a rolą rodzica jest ją wspierać.
Nauka czytania to jedna z podstawowych umiejętności, którą muszą opanować uczniowie, aby móc efektywnie realizować obowiązek szkolny i osiągać sukcesy edukacyjne. To oczywiste, że wszystkim rodzicom bardzo na tym zależy. Warto wiedzieć, że na powodzenie w zakresie opanowania umiejętności czytania niewątpliwie ma wpływ zarówno analizator wzrokowy, jak i słuchowy. Ważne jest zatem nie tylko, jak nasza pociecha widzi, ale także jak słyszy. Specyficzne trudności w nauce czytania często są spowodowane dysfunkcjami w sferze percepcji słuchowej.
Pod terminem „percepcji słuchowej” kryje się sprawność w odbiorze dźwięków, ich rozpoznawaniu i różnicowaniu. Zaburzeniom w tym obszarze często towarzyszy słabsza pamięć słuchowa, czyli zdolność do utrwalania i przypominania sobie informacji dźwiękowej. Należy dodać, że opisywane przeze mnie zagadnienie nie jest uwarunkowane niedosłuchem, ale zaburzeniami analizy i syntezy dźwięków mowy. Wynikają one z nieprawidłowego funkcjonowania odpowiednich okolic mózgu, głównie w lewej półkuli, gdzie zlokalizowany jest ośrodek korowy słuchowy. Oznacza, to, że nawet jeśli sprawność narządu słuchu naszego dziecka nie budzi zastrzeżeń, może mieć ono trudności z prawidłową identyfikacją bodźców słuchowych i ich różnicowaniem.
Najczęściej, rodzice zauważają ten problem, gdy dziecko rozpoczyna naukę szkolną. Symptomy, które można wówczas zaobserwować mogą być następujące:
- wada wymowy – nieprawidłowa realizacja głosek;
- przekręcanie przez dziecko wyrazów;
- trudności z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów;
- używanie sformułowań błędnych pod względem gramatycznym;
- mylenie wyrazów podobnych pod względem brzmienia (kosa – koza, wąż – wąs)
- trudności w łączeniu głosek w całość wyrazową (p-i-ł-k-a à piłka)
- nieprawidłowe odczytywanie wyrazów;
- trudności w rozumieniu dłuższych wypowiedzi słownych;
- problemy w pamięciowym uczeniu się (wierszyki, dni tygodnia)
- trudności z podziałem wyrazu na głoski lub sylaby.
Wymienione powyżej problemy, z którymi może mierzyć się Państwa dziecko, mają jedynie charakter przykładowy. W rzeczywistości, symptomów, które świadczą o zaburzonej percepcji słuchowej jest dużo więcej. Niemniej, warto sobie uświadomić, że percepcja słuchowa w dużej mierze warunkuje powodzenie szkolne Waszych pociech. Należy więc bardzo systematycznie stymulować jej rozwój. Poniżej przedstawiam przykładowe ćwiczenia, których wykonywanie pomoże wspierać rozwój funkcji słuchowej dziecka i z pewnością ułatwi naukę czytania.
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ SŁUCHOWĄ
Jeśli Państwa praca z dzieckiem będzie systematyczna, na pozytywne efekty z pewnością nie trzeba będzie długo czekać.
Opracowała: mgr Katarzyna Skrzyszowska
Drodzy uczniowie,
wakacje tuż za rogiem, ale pamiętajcie, że zawsze jest dobry moment na wykonanie ćwiczeń logopedycznych. Przygotowałam dla Was listę wyzwań, które mam nadzieję, uda się Wam wykonać w czasie letniego odpoczynku :)
K. Skrzyszowska
Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek w mowie spontanicznej to ostatni, ale zarazem najdłuższy, etap terapii logopedycznej. W wielu przypadkach właśnie na tym etapie wymowa dziecka nie budzi już większych zastrzeżeń podczas jego bezpośredniej pracy z logopedą. Zna ono wzorce wymowy, rozumie, czego wymaga od niego terapeuta i mocniej koncentruje się na swoich wypowiedziach. Sytuacja ta może jednak ulegać gwałtownej zmianie po opuszczeniu gabinetu logopedycznego. W swoim naturalnym środowisku, wśród rówieśników czy w domu mowa dziecka znów powraca na złe tory.
Jak temu zaradzić?
Drogi Rodzicu!
Z pewnością zależy Ci, by Twoje dziecko jak najszybciej opanowało poprawną wymowę. Poza terapią logopedyczną prowadzoną na terenie szkoły, ważna jest praca w domu. Warto poświęcić klika minut dziennie na wspólną naukę w formie zabawy, czyli połączenie przyjemnego z pożytecznym.
Propozycje ćwiczeń, regularnie wykonywane, pomogą dziecku szybciej uporać się z trudnościami w prawidłowej wymowie głosek. Najlepiej wykonywać je z dzieckiem przed lustrem, aby mogło obserwować poprawność ruchów artykulacyjnych.
SYSTEMATYCZNA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA, A PROBLEM Z WYMOWĄ GŁOSEK SZYBKO ZNIKA!
- Ćwiczenia usprawniające narządy mowy, które ułatwią dziecku wymowę głosek SZ, Z, CZ, DŻ.
- Ćwiczenia usprawniające narządy mowy, które ułatwią dziecku wymowę głoski R.
- Ćwiczenia artykulacyjne ułatwiające korektę wymowy głosek ciszących Ś, Ć, Ź, DŹ
- Słuch fonematyczny – czym jest i jak go rozwijać?
- Kilka wskazówek logopedycznych
- Jak rozwijać umiejętność koncentracji?
W razie pytań dotyczących pracy z dzieckiem, zachęcam Państwa do kontaktu ze mną. Konsultacje z rodzicami zaplanowane są w każdy piątek od 10:45 do 11:30. Zapraszam do gabinetu logopedycznego, który mieści się w PSP 14, w budynku D, w sali nr 16.
Logopeda szkolny – mgr Katarzyna Skrzyszowska
1. Diagnoza logopedyczna w szkole:
2. Ocena poziomu rozwoju mowy w stosunku do normy wiekowej.
3. Udzielenie porad w zakresie pomocy dzieciom z zaburzeniami rozwoju mowy.
4. Terapia logopedyczna - korygowanie wad mowy:
5. Zapobieganie trudnościom w czytaniu i pisaniu, które wynikają z wad wymowy.