Mówisz do niego a ono zdaje się nie słyszeć? Rozpoczyna wykonywanie jakiejś czynności, ale nie kończy jej, bo zaczyna robić coś innego? A może Twoje dziecko jest w szkole nieuważne, ma trudności ze zrozumieniem poleceń i w konsekwencji źle wykonuje zadania, popełnia dużo drobnych pomyłek i nie może wytrzymać spokojnie do końca lekcji?
Rozpraszanie się i dezorientacja to zjawiska typowe dla większości dzieci. Współczesny świat dostarcza im bowiem niezliczonej ilości bodźców. Jak temu zaradzić? Warto rozwijać umiejętność koncentracji. Zdolność do skupiania uwagi ma fundamentalne znaczenie w procesie uczenia się. Jednak, aby nie zniechęcić swojej pociechy, najlepiej zaproponować jej wykonywanie poniższych ćwiczeń - opracowanych w formie zabawy:
- Wyszukiwanie różnic pomiędzy ilustracjami.
- Rysowanie po śladzie.
- Zabawa „Klaśnij, gdy…” - wymieniamy ciąg słów. Na ustalone wcześniej słowo lub grupę słów dziecko ma klasnąć np. na słowo: lampa. Możemy też przypisać szeregowi słów określone działania, np.: lampa – klaśnięcie, stół – tupnięcie itd.
- Zabawa „O czym to było?” - Czytamy/opowiadamy dziecku krótką historyjkę i prosimy o uważne przysłuchiwanie się. Po wysłuchaniu całego opowiadania, prosimy, by odpowiedziało na kilka pytań.
- Zabawa „Pociąg wyrazowy” - zaczynamy zabawę od wypowiedzenia formuły: „Jadę na wycieczkę pociągiem i w mojej walizce mam...” Następnie dodajemy do niej nazwę przedmiotu, który posiadamy w naszej metaforycznej walizce. Dziecko powtarza wypowiedziane wcześniej zdanie i dodaje kolejny element, zgodnie z własnym pomysłem J Wraz z upływem tego ćwiczenia formuła staje się coraz dłuższa
i zapamiętanie kolejności wymienionych przez uczestników wyrazów jest dużym wyzwaniem np. „Jadę na wycieczkę pociągiem i w mojej walizce mam skarpetki, wodę, misia, pastę do zębów, ręcznik, koc, mapę...„ - Zabawa „Narysuj to” - pokazujemy dziecku ilustrację (dziecko może się jej przyglądać przez około minutę, ale nie musimy dokonywać dokładnych pomiarów czasu), następnie zasłaniamy ją. Zadaniem naszej pociechy jest zapamiętanie jak największej liczby szczegółów i namalowanie ich na swojej kartce. Na koniec porównujemy zaprezentowaną ilustrację z rysunkiem dziecka.
- Gra w kolory – uczestnicy podają do siebie piłkę, wcześniej wymawiając nazwę jakiegoś koloru. Osoba, do której leci piłka musi ją złapać. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ten, który rzuca piłkę wypowie „czarny”. Zamiast piłki możemy oczywiście wykorzystać np. balon lub jakąś maskotkę.
- Zabawa „Przekorne dzieci” - zadaniem naszych pociech jest wykonywanie przeciwnych ruchów do tych, które im prezentujemy. Gdy np. robimy dwa kroki w lewo, dzieci robią dwa kroki w prawo. Gdy my podskakujemy, dzieci kucają. Gdy podnosimy ręce w górę, dzieci robią skłon. Przed wykonaniem zdania musimy oczywiście ustalić z dzieciakami sekwencję ruchów. Możemy modyfikować zabawę, zgodnie z własnymi pomysłami.
- Obserwuj i rysuj - rysujemy na kartce prosty obrazek, zadaniem dziecka jest obserwacja i odwzorowywanie go na swojej kartce. Następnie możemy się oczywiście zamienić rolami. Istotne jest, by rysunki wykonywać w jednym czasie - jedna osoba rysuje, druga odwzorowuje jej rysunek.
- Śpiewanki pokazywanki - wspólne śpiewanie piosenek z jednoczesnym pokazywaniem słów za pomocą wcześniej ustalonych gestów.
Przedstawione powyżej propozycje zabaw stanowią jedynie wybór aktywności, które rozwijają koncentrację. Wszystkie jednak były wcielane w tok zajęć logopedycznych i spotkały się z entuzjastycznym podejściem ze strony dzieci
Może zatem warto pobawić się także w domu? Zachęcam!
Logopeda szkolny – mgr Katarzyna Skrzyszowska