03.jpg

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 im. Adama Mickiewicza w Opolu

10.JPG
Gwarantujemy skuteczne metody nauczania i bezpieczne otoczenie
04.JPG
Oferujemy atrakcyjne zajęcia dodatkowe
01.jpg
Mamy wysoko wykwalifikowaną kadrę nauczycielską,
zapewniamy wsparcie psychologa i pedagoga
18.jpeg
Dysponujemy świetnie wyposażonymi salami dydaktycznymi
04.JPG
Uczymy programowania oraz modelowania i druku 3D
09.JPG
Gwarantujemy sympatyczną atmosferę
previous arrow
next arrow

 

O co chodzi z tą pionizacją języka?

 

Gdy logopeda mówi: „Należy spionizować język” w głowie laika ten proces może malować się zagadkowo.  Jednak sprawa do trudnych nie należy. To fachowe sformułowanie można zastąpić stwierdzeniem: „ Unoszenie języka w górę - w stronę podniebienia - musi stać się dla Twojej pociechy proste”.

Najpierw trzeba jednak wykluczyć czynniki, które uniemożliwią dziecku opanowanie tej umiejętności. Należą do nich np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe (oceny jego długości może dokonać logopeda, laryngolog, foniatra, stomatolog, ortodonta) czy nieprawidłowe napięcie mięśniowe (tutaj oceny dokonuje fizjoterapeuta). Jednak, gdy wszystkie bariery zostają wykluczone, oznacza to, że dziecko może, ale nie umie wykonać tej czynności, a skoro JESZCZE nie umie, to jest szansa, że już niedługo się nauczy. Oczywiście z pomocą logopedy.

Nie zastanawiamy się nad tym, ale w pozycji spoczynkowej nasz język również jest uniesiony. Jego czubek opiera się o wałek dziąsłowy, tuż za górnymi zębami.

W sytuacji, gdy jest inaczej i język leży płasko na dnie jamy ustnej, stąd już niedaleko do trudności związanych z prawidłowym połykaniem pokarmów, nieprawidłowości ortodontycznych czy problemów z wymową głosek takich jak: t, d, n, l, sz, ż, cz, dż, r. Nie potrafiąc unieść języka do góry, dziecko najczęściej wymawia wymienione głoski międzyzębowo (czyli wsuwając język pomiędzy zęby) lub zastępuje je innymi, które łatwiej jest mu wyartykułować.

 

Logopeda dostrzegając problemy z  (mam nadzieję mniej zagadkową) pionizacją języka, zapewne zaleci następujący, przykładowy zestaw ćwiczeń:

  1. Kląskanie przy szeroko otwartych ustach.
  2. Dotykanie czubkiem języka kolejnych zębów górnych po wewnętrznej stronie.
  3. Przesuwanie językiem wzdłuż podniebienia („malowanie sufitu”).
  4. Dotykanie czubkiem języka naprzemiennie dwóch ostatnich górnych zębów.
  5. Dotykanie czubkiem języka wałka dziąsłowego (miejsce za górnymi zębami).
  6. Smarowanie wałka dziąsłowego (za górnymi zębami) miodem/dżemem/nutellą i zlizywanie ich przy szeroko otwartych ustach.
  7. Kreślenie czubkiem języka kółek na podniebieniu.
  8. Utrzymywanie języka przy wałku dziąsłowym, usta otwierają się i zamykają, a język nie spada.
  9. Próby unoszenia boków języka do góry.
  10. Przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
  11. Szybkie uderzanie językiem o górne dziąsła jak przy wymowie głoski „t”.

 

Najlepsze efekty uzyskamy dzięki regularności. Warto poświęcić kilka minut dziennie na wykonanie powyższych ćwiczeń. Wówczas pionizacja języka przestanie być skomplikowana nie tylko pod względem semantycznym, ale i praktycznym ;)

Zachęcam do ćwiczeń

Logopeda – mgr Katarzyna Skrzyszowska

Szukaj na stronie...

Szkoła promująca zdrowie

Certyfikaty i sukcesy uczniów

Certyfikat Microsoft - Szkoła w chmurze

galeria zdjęć

biuletyn informacji publicznej

 

 

termomodernizacja

Szkoła odpowiedzialna cyfrowo

Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne w czasie edukacji zdalnej

Poprzednia wersja strony szkolnej

Poprzednia wersja strony szkolnej

strefa wsparcia

Ćwiczenia specjalne potrzeby

Świetlicowe inspiracje

e-dziennik

e-dziennik - jak się zalogować

Lekkoatletyka dla każdego

Program - Mleko warzywa owoce

Sekrety nauki

Radosna szkoła

Akademia bezpiecznego puchatka

Certyfikat - Przyjaciel przyrody

Projekt - Przedszkola na wymiar

Projekt - Przedszkola przyjazne

Szkoła w pilotażu programowania

Szkoła odkrywców talentów

mpotęga

Projekt edukacyjny - Lepsza szkoła

Inwestycja w pierwszy krok - II edycja

Fascynujący świat nauki i technologii

Program rozwoju czytelnictwa

Cybernauci

Program Comenius

Program - Śpiewająca Polska

Bezpieczna Plus

Problem z głowy

Aktywna tablica

Towarzystwo Szkół Twórczych

 

 

 

 

Certyfikat - Wiarygodna szkoła

Copyright © 2024 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 im. Adama Mickiewicza w Opolu

Wykonanie: Dawid Waldowski