Ostatnie dni przed świętami klasa 5b spędziła, omawiając lekturę "Alicja w Krainie Czarów". Podczas jednej z lekcji uczniowie rozwiązywali zadania umieszczone przy sześciu stacjach. Wszystkie polecenia dotyczyły lektury i sprawdzały, czy uczniowie dokładnie ją przeczytali. Uczniowie bardzo entuzjastycznie podeszli do zadań i wyrazili chęć brania udziału tej formy zajęć w przyszłości.
Kinga Opolony-Drozd
Uczniowie klas 5a i 6b wystawili wybrane przez siebie sceny omawianych aktualnie lektur. Zadanie polegało na przygotowaniu plakatu informującego o spektaklu, napisaniu zaproszenia i scenariusza oraz na wystawieniu sceny. Poszczególne grupy z klasy 5a przygotowały inscenizację "Kłamczuchy" M. Musierowicz, z kolei klasa 6b zmierzyła się z lekturą "Hobbit, czyli tam i z powrotem" Tolkiena. Przed nami występy kolejnych grup, na które z niecierpliwością czekamy.
Kinga Opolony-Drozd
W piątek 10 grudnia, w Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej w Opolu, odbyło się uroczyste wręczenie nagród laureatom konkursu ,,Prawda i pamięć. 40. Rocznica stanu wojennego”. Wśród nagrodzonych znaleźli się uczniowie naszej szkoły. W kategorii kl. VII – VIII pierwsze miejsce zajęła Karolina Wojciechowska (kl. 8d), natomiast tuż za nią na II uplasowała się Alicja Budczak (kl. 8b). Kacper Knap, uczeń kl. 5b zajął II miejsce w kategorii kl. V – VI. Składamy serdeczne gratulacje naszym uczniom.
Dorota Musiał
Piotr Zawadzki
W ramach realizacji projektu „Mistrzowie grafomotoryki” w grudniu podjęliśmy kolejne działanie, mające na celu rozwijanie sprawności manualnej. Uczniowie klas I – III, wczuwając się w atmosferę zbliżających się Świąt, wspólnie stworzyli z bibuły łańcuch na choinkę.
Podopieczni rotacyjnie pracowali nad jego wykonaniem w czasie przerw śródlekcyjnych. Byli wyraźnie zaangażowani i zmotywowani, by stworzyć, jak sami mówili: „najdłuższy łańcuch choinkowy na całym świecie”.
Katarzyna Skrzyszowska
W dniu 16.12.2021r. w Miejskim Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu, odbyło się uroczyste wręczenie nagród w ramach miejskiego konkursu profilaktycznego "Uwolnij swoją MOC" dla uczniów szkół podstawowych.
Jego celem było promowanie zdrowego stylu życia z dala od nałogów.
Konkurs podzielony był na trzy kategorie: komiks, opowiadanie oraz raport z działalności szkolnego klubu profilaktyki "AntyDżin".
Prace naszych uczennic zostały nagrodzone w dwóch kategoriach:
Kalina Sujka z klasy 6c zdobyła 3 miejsce w kategorii komiks.
Liwia Kowalska z klasy 6b zdobyła 3 miejsce w kategorii opowiadanie.
Nagrodzonym uczennicom serdecznie gratulujemy.
Raport z działalności naszego szkolnego klubu "AntyDżin" został doceniony przez organizatorów konkursu, zdobywając tym samym nagrodę główną w postaci laptopa.
Koordynatorzy szkolnego klubu "AntyDżin": Anna Sujka, Lidia Fica
Uczniowie klas siódmych podczas lekcji chemii poznali źródła naturalne i antropogeniczne zanieczyszczeń powietrza oraz ich skutki. Dowiedzieli się, że w Polsce w okresie jesienno-zimowym dokucza wszystkim smog londyński, a przebywanie i oddychanie nim zagraża naszemu zdrowiu i życiu. Ponadto zastanowili się w jaki sposób można chronić powietrze każdego dnia. Zdobytą wiedzę uczniowie wykorzystali do zrobienia pięknych lapbooków.
Iwona Gmoch-Buczek
Natalka Hyla z kl. I b i Michalina Dziedzic z kl. II c LAUREATKAMI wojewódzkiego konkursu plastycznego "Projekt kartki świątecznej” organizowanego od wielu lat przez MDK w Opolu. Spośród 331 prac nadesłanych na konkurs, jury konkursu wyróżniło prace dwóch naszych uczennic. Cieszymy się bardzo i gratulujemy laureatkom.
Arleta Błaszczak
WYWIAD ZE SZKOLNĄ BIBLIOTEKARKĄ
Chcąc pielęgnować tradycję wysyłania kartek ze świątecznymi życzeniami, uczniowie realizujący zajęcia rewalidacji indywidualnej oraz uczestniczący w zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, przyłączyli się do wymiany pocztówkowej. Zadaniem uczniów było nie tylko wypisanie życzeń czy zaadresowanie koperty, ale również odnalezienie na mapie Polski miasta, do którego kartka zostanie wysłana.
Zajęcia sprawiły uczniom ogromną radość, z niecierpliwością czekają na każdą nową pocztówkę, która dociera do naszej szkoły.
Karolina Woźniczko
Pozwólmy sobie wierzyć w Świętego Mikołaja tak długo, jak potrafimy...
Najbardziej rzeczywiste sprawy na tym świecie to te, których dzieci i dorośli nie widzą. Oto jak ważny dla ludzi jest ten cudowny święty.
Święty Mikołaj zaspokaja naszą potrzebę przeżycia cudowności, bawi nas, uczy hojności, bezinteresownego dzielenia się z innymi i cierpliwości w oczekiwaniu na nagrodę. W tym roku w postać Świętego Mikołaja wcielił się uczeń klasy 8c Michał Cichosz, który wraz z przedstawicielami Samorządu szkolnego obdarowywał uczniów i nauczycieli słodką niespodzianką. Radości nie było końca... Uczniowie klas młodszych w podziękowaniu zaprezentowali przed Mikołajem. piosenki, wierszyki i układy taneczne.
Dlatego Święty Mikołaj żyje i będzie żył wiecznie. Teraz i za tysiąc lat nadal będzie radował ludzkie serca.
Samorząd Szkolny
Angelika Dombrowa
Piotr Zawadzki
W ramach podjętej współpracy z Domem Pomocy Społecznej dla Kombatantów w Opolu, w ubiegłym miesiącu w szkole przeprowadzona została mikołajkowa zbiórka. Nasi uczniowie, rodzice oraz nauczyciele okazali dobre serce i duże zaangażowanie w jej przebieg. Dzięki temu wspólnie zebraliśmy wiele potrzebnych i niezbędnych prezentów dla podopiecznych domu - zarówno dla ciała jak i dla ducha. Uczniowie przynosili nie tylko podarunki w postaci artykułów higienicznych, słodkości czy krzyżówek, ale też własnoręcznie zrobionych ozdób i kartek z życzeniami. Przekazane dary sprawiły podopiecznym dużo radości w ten przedświąteczny czas.
Wszystkim biorącym udział w akcji serdecznie dziękujemy w imieniu swoim, jak również seniorów z Domu Pomocy Społecznej dla Kombatantów w Opolu.
Warto pomagać!
Organizatorzy zbiórki: Lidia Fica, Anna Sujka.
Kartka świąteczna jest symbolem pamięci, ma moc przywoływania obrazu ciepła domowego ogniska, miejsca oddalonego niejednokrotnie o setki i tysiące kilometrów. Polscy żołnierze, służący w misjach pokojowych i stabilizacyjnych, tegoroczne Święta Bożego Narodzenia spędzą z daleka od rodzinnych domów. Aby również tam dotarła atmosfera tradycyjnych polskich świąt, dzieci w ramach wolontariatu szkolnego wykonały dla nich kartki z życzeniami oraz drobne, własnoręcznie zrobione prezenty. Chcąc w ten sposób dodać żołnierzom otuchy i pomóc przezwyciężyć tęsknotę za rodzinnym domem.
Małe dzieci, ale o wielkich sercach!
U. Kostrzewska, A. Kurzydło
W listopadzie klasy 4 wzięły udział w warsztatach integracyjnych, prowadzonych przez pedagoga i psychologa szkolnego w ramach innowacji pedagogicznej. Tym razem uczniowie wybrali się w podróż, której celem było odnalezienie klucza do zgranego zespołu.
W trakcie zajęć opartych na idei team building'u uczniowie przede wszystkim rozwijali umiejętności współdziałania i pracy zespołowej. Ponadto doskonalili interpersonalne kompetencje miękkie w zakresie m.in. podnoszenia umiejętności komunikacyjnych, bliższego poznania rówieśników, wyrabiania poczucia spójności w grupie oraz odpowiedzialności za siebie i innych. Zastanawiali się również jakie czynniki wpływają na budowanie przyjaznej atmosfery w klasie oraz jakie postawy mogą pomóc w budowaniu zgranego zespołu. Podjęte aktywności i zabawy sprzyjały rozwijaniu refleksyjnego myślenia, rozbudzaniu wyobraźni i kreatywności, a także udoskonalały dotychczasowe kompetencje cyfrowe uczniów.
Wszyscy uczniowie z dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem pracowali podczas warsztatów, co w efekcie doprowadziło do odnalezienia hasła:
"Współpraca jest kluczem do zgranego zespołu".
Realizatorzy innowacji: Anna Sujka, Lidia Fica
W ramach projektu „Mistrzowie grafomotoryki”, który jest realizowany w naszej szkole, w listopadzie uczniowie klas I – III mieli do wykonania prace zbiorowe. Zadaniem każdej z klas było wspólne stworzenie jesiennego drzewa.
Jednym z celów projektu jest rozwijanie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów ręki: dłoni, palców i nadgarstka. Mając to na uwadze, zlecone podopiecznym zadanie mogło być wykonane wyłącznie metodą, która wymagała formowania paluszkami małych kulek z bibuły, plasteliny lub kolorowego papieru.
Wychowawcy potwierdzają, że prace stworzone przez całe zespoły klasowe są rezultatem dużego zaangażowania ze strony uczniów i wielu godzin spędzonych wspólnie na tworzeniu efektownych, kolorowych drzew. Dzieła, które teraz cieszą oko, wykonywane były przez niektórych podopiecznych nawet podczas przerw śródlekcyjnych czy po zajęciach.
Jako pomysłodawca projektu, serdecznie dziękuję wszystkim nauczycielom za włączenie się w jego realizację. Rozwijanie sprawności grafomotorycznej pomaga uczniom w opanowaniu umiejętności pisania w aspekcie graficznym. W ostatnim czasie z uwagi na zaistniałą sytuację związaną z pandemią, tradycyjne zeszyty były często zastępowane przez urządzenia elektroniczne, a zatem podopieczni rzadziej podejmowali działania w zakresie doskonalenia motoryki rąk czy koordynacji wzrokowo – ruchowej. Projekt „Mistrzowie grafomotoryki” ma być szansą na wyrównanie w tej sferze wszelkich braków.
Niebawem będziemy podejmować kolejne działania, a poniżej można podziwiać wspaniałe prace naszych podopiecznych.
Logopeda – mgr Katarzyna Skrzyszowska
W listopadzie uczniowie klas piątych w ramach projektu Poznaj Polskę wyjechali na trzydniową wycieczkę do Krakowa i Zakopanego .
Podążając śladami kardynała Stefana Wyszyńskiego, udaliśmy się na trzydniową wycieczkę, aby poznać miejsca, które nalezą do dziedzictwa kulturowego. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Kopca Kościuszki w Krakowie, skąd rozciąga się piękna panorama miasta i okolic. Następnie zatrzymaliśmy się przy Błoniach i udaliśmy się do parku Jordana, gdzie zobaczyliśmy ponad 50 pomników słynnych Polaków, m.in. Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Stamtąd udaliśmy się na spacer, w kierunku historycznego centrum miasta, oglądając Planty, okno Papieskie, kościół franciszkański z witrażami Stanisława Wyspiańskiego, Collegium Maius, Rynek Główny, Barbakan, wieżę i ulicę Floriańską. Na krakowskim rynku podziwialiśmy sukiennice, a uczniowie mogli kupić tam tradycyjne pamiątki z Krakowa. Zobaczyliśmy również ołtarz Wita Stwosza w kościele Mariackim. Dalszy spacer doprowadził nas na wzgórze wawelskie, tam zwiedziliśmy katedrę koronacyjną królów polskich. Weszliśmy na wieżę gdzie wisi słynny dzwon Zygmunt. Na zakończenie zwiedzania Krakowa zobaczyliśmy smoka wawelskiego nad Wisłą.
W drugim dniu wycieczki pojechaliśmy do Tatrzańskiego Parku Narodowego i z przewodnikiem udaliśmy się na długi spacer w Dolinie Kościeliskiej, jednej z najpiękniejszych dolin Tatr Zachodnich. Dla uczniów spacer był okazją do zabaw w śniegu, a nawet turlania się z górki. Następnie udaliśmy się do Zakopanego, żeby zwiedzić słynną willę Atmę, w której mieści się muzeum Karola Szymanowskiego.
Trzeciego dnia wycieczki zobaczyliśmy Wielką Krokiew i udaliśmy się na spacer po Zakopanem. Zobaczyliśmy zaprojektowaną przez Stanisława Witkiewicza kaplicę w Jaszczurówce, stary cmentarz na Pęksowym Brzyzku oraz drewniany kościółek pw. św. Klemensa. Nieopodal tego miejsca obejrzeliśmy zabytkowy drewniany dom Józef Krzeptowski (brata słynnego Sabały). Budynek powstał pomiędzy 1850 a 1870 r. Był to prawdopodobnie pierwszy góralski dom, w którym wyżkę zastąpiono mieszkalnym piętrem.
Spacerowaliśmy Krupówkami czyli reprezentacyjną ulicą Zakopanego położoną w centrum miasta. Swoją nazwę zawdzięcza polanie, na miejscu której powstała. Z Krupówek rozciąga się wspaniały widok na znajdujący się nieopodal Giewont. Deptak ma długość 1,1 kilometra. Znajduje się tam Muzeum Tatrzańskie im. dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem, które niestety było zamknięte z powodu remontu.
Ostatnim przystankiem naszej podróży było wzgórze Bachledówka. Tam zobaczyliśmy klasztor paulinów i sanktuarium Matki Bożej Jasnogórskiej, gdzie wielokrotnie przebywał kardynał Stefan Wyszyński.
Zarówno dla uczniów jak i opiekunów wycieczka była bardzo udana. Przeżyliśmy wspaniałe chwile, poznaliśmy ciekawe miejsca. Wróciliśmy zmęczeni i zadowoleni.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.
Agata Heffner
Mirosław Musiał
5 grudnia obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Wolontariusza. To najlepsza okazja aby podziękować wszystkim wspaniałym wolontariuszom, którzy wspierają akcje naszego szkolnego koła wolontariatu „Razem możemy więcej”. To dzień, w którym warto podziękować za ich poświęcony czas i trud w codziennych działaniach, które wykonują z potrzeby serca. Dziękujemy Wam Wolontariuszom i tym małym, i tym dużym, za aktywny udział w każdej organizowanej akcji. Bardzo prosimy o udział w następnej „Świąteczna paka”. Pomagając innym, dajemy radość nie tylko im, ale także sobie. Zatem pomagajmy!
Cudowni z Was Wolontariusze o WIELKICH SERCACH!
Dziękujemy!
Urszula Kostrzewska
siostra Izabela Kuboszek
ksiądz Piotr Reimann
NA NIEBIESKO #DLAKAŻDEGODZIECKA Z UNICEF – PODSUMOWANIE OBCHODÓW MIĘDZYNARODOWEGO DNIA PRAW DZIECKA.
20 listopada to wyjątkowy dzień – rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. W tym dniu dzieci na całym świecie jednoczą się i podejmują wiele działań w imieniu swoich rówieśników – tych, których prawa często są łamane. To radosny dzień, ale z poważnym przesłaniem. W wielu krajach w tym dniu dzieci realizują różne inicjatywy po to, aby ich głos był słyszany przez dorosłych, polityków i media.
W tym roku szkolnym uczniowie naszej szkoły wraz z nauczycielami również przystąpili do wspólnej akcji organizowanej przez UNICEF Polska. Dzięki temu mogliśmy stać się częścią międzynarodowego projektu oraz wspólnie z prawie 2 tysiącami szkół świętować kolejną rocznicę uchwalenia Konwencji o prawach dziecka.
Uczniowie naszej szkoły przez cały poprzedni tydzień tj. od 22 - 26.11.21r uczestniczyli w różnego rodzaju aktywnościach, pozwalających im poznać lub przypomnieć jakie mają prawa.
Na poszczególnych lekcjach dzieciom zostały zaprezentowane materiały przygotowane przez UNICEF, które niejednokrotnie prowadziły do burzliwych dyskusji na temat przestrzegania praw i obowiązków dzieci na różnych kontynentach.
Dodatkowo w ramach szkolnych obchodów uczniowie przyszli ubrani na niebiesko oraz wykonywali na lekcjach niebieskie dłonie z papieru. Było to wyrazem solidarności z dziećmi z całego świata.
Z wykonanych dłoni w głównym holu szkoły powstały niebieskie skrzydła - symbol wolności i wznoszenia się ponad podziałami w imię dobra dziecka.
Wiele klas obchody tego dnia uwieczniło na wspólnym zdjęciu, na tle przygotowanej przez wszystkich uczniów szkoły gazetki.
Wszystkim zaangażowanym w realizację szkolnej akcji nauczycielom i uczniom serdecznie dziękujemy.
Koordynatorzy: Anna Sujka, Lidia Fica