Dwoje młodych artystów zostało wyróżnionych w konkursie na Projekt Kartki Wielkanocnej organizowanym przez MDK w Opolu.
Są to Kacper Knap i Hania Rugała.
Bardzo się cieszymy i gratulujemy!!!
https://mdk.opole.pl/aktualnosci/projekt-kartki-wielkanocnej-2021
K. Miękisiak
To, że roboty zdominują kiedyś świat każde dziecko już wie. Wie o tym na pewno Oktawian Tyrała, uczeń klasy 4c, który projektuje roboty na co dzień i jest w tym świetny.
W ubiegłym tygodniu Oktawian zajął III miejsce w drużynowym konkursie robotyki i programowania organizowanym przez Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji – był to finał Opolskiej Ligii Robotów.
Ponieważ konkurs został przeprowadzony w formie zdalnej, Oktawian, oprócz robota, musiał zbudować także arenę i ustawić kamery, dzięki którym sędziowie mogli oceniać przejazd jego robota.
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Agata Heffner
20 marca 1921 na mocy ustaleń traktatu wersalskiego na Górnym Śląsku odbył się plebiscyt, który miał zadecydować o podziale spornego obszaru pomiędzy Polską i Niemcami. W ubiegłą sobotę obchodziliśmy 100. rocznicę tego wydarzenia. Z tej okazji uczennice klasy 8c: Marysia, Emilia, Martyna, Zosia, postanowiły zgłębić temat powstań śląskich oraz plebiscytu. Efektem ich pracy jest prezentacja, w której znajdziemy najważniejsze wątki historyczne, ale również nawiązanie do współczesności - obecność powstań i plebiscytu w krajobrazie Opola.
Piotr Zawadzki
W marcu w trakcie zajęć języka angielskiego poznaliśmy nowe słownictwo dotyczące dzikich zwierząt oraz sposobów ich poruszania się. Stworzyliśmy własne mini książeczki do opowiadania o przygodach naszego ukochanego bohatera „Tiger”.
Opracowanie: Jolanta Kuliś
W dobie zdalnego nauczania i lockdownów, trudno myśleć o podróżach. Na szczęście dla tych, którzy o podróżach marzą i za nimi tęsknią, przychodzi projekt „Nice to e-meet you”. Niemożliwe staje się możliwe, a uczniowie podróżują wirtualnie spotykając się ze swoimi rówieśnikami z innym krajów.
Projekt Nice to e-meet you” ruszył w naszej szkole twa tygodnie temu. W tym czasie, odbyło się 10 spotkań. Na naszych lekcjach gościliśmy uczniów z trzech kontynentów. Spotkaliśmy się już z Indiami, Pakistanem, Turcją, Rosją, Włochami, Hiszpanią, Słowacją i Marokiem. A przed nami jeszcze wiele interesujących spotkań.
Poprzez udział w projekcie stwarzamy naszym uczniom niepowtarzalną okazję do porozumiewania się w języku angielskim w naturalnych warunkach. Pozwalamy im zrozumieć jak istotna i jak bardzo przydatna jest nauka języka. Otwieramy ich, zwiększamy pewność siebie, zachęcamy do przełamywania barier. Uczymy tolerancji i otwartości na inne kultury. Mamy okazję pokazać piękno naszego kraju, regionu oraz naszą kulturę. Uczniowie poznają kulturę i zwyczaje innych państw. Mają szansę porozmawiać i dowiedzieć się jak ich rówieśnicy radzą sobie w czasach pandemii.
A. Gadek
Realizując następne zadanie ogólnopolskiego projektu “Z kulturą mi do twarzy”, dzieci z kl. I c i III c, zostały zaproszone na twórcze warsztaty “ Tańcowała igła z nitką”.
Warsztaty krawieckie dla najmłodszych to kreatywna zabawa!
Bohaterami zajęć była igła i nitka. Dzieci poznały szycie od podstaw, zaczynając od ćwiczeń małej motoryki poprzez zapoznanie się z igłą i nitką. Ćwiczyły koordynację oko-ręka, samodzielnego nawlekania, wiązania supełków, wykonywania ściegów ręcznych. Dalsze cele warsztatów wyznaczała wyobraźnia i kreatywność naszych młodych projektantek i projektantów. Dzieci z ogromną dumą stworzyły wielkanocne dekoracje- świąteczne jajka.
Urszula Kostrzewska
W ramach realizacji ogólnopolskiego projektu “Z kulturą mi do twarzy” uczennice kl. III c uczestniczyły w twórczych warsztatach, realizując następne zadanie pt. “W niemym kinie”. Zapoznały się z historią pierwszych filmów – tych, które powstały w XIX i na początku XX wieku. Kino nieme, to takie w którym nie towarzyszy nagrana ścieżka dźwiękowa, czyli zapis muzyki ilustrującej film, dialogów czy efektów dźwiękowych.
Oglądając film z udziałem Charliego Chaplina, przekonały się, że potrafił on umiejętnie połączyć humor i smutek, śmiech i łzy. Pokazywał mimiką, gestem, ruchem wszystkie emocje. Jego filmy były zabawne, ale także wzruszające. Nastał czas na wykonanie zadania, na prawdziwą grę aktorską naszych uczennic. Zadaniem było pokazanie emocji, które towarzyszą nam każdego dnia.Wypadły znakomicie!!! Zobaczcie sami.
Urszula Kostrzewska
Pamiętamy o historii naszego regionu, czyli 100 lat temu na Górnym Śląsku
W marcu 2021 roku uczniowie sześciu klas (7b, 7c, 7e, 8a, 8b, 8d) uczestniczyli online w zajęciach pt.: „Ciepła zima i gorące lato 1921, czyli 100 lat temu na Górnym Śląsku. Plebiscyt i Trzecie Powstanie Śląskie w public history”, które zostały przeprowadzone przez dr. hab. prof. UO. Marka Białokura z Instytutu Historii Uniwersytetu Opolskiego. Zajęcia odbyły się w ramach projektu edukacyjnego przygotowanego przez Muzeum Śląska Opolskiego – instytucji kultury Samorządu Województwa Opolskiego wspólnie z Uniwersytetem Opolskim.
Głównym celem zajęć było poszerzenie wiedzy uczniów na temat historii Górnego Śląska (Śląska Opolskiego) w latach 1918-1922, ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń z 1921 roku oraz zwrócenie uwagi na obecność historii plebiscytu oraz Powstań Śląskich we współczesnej przestrzeni publicznej (public history). Uczniowie między innymi słuchali i analizowali muzykę industrial metalową, podcastu o marcu 1921 roku i zapoznali się z prezentacją multimedialną przedstawiającą najważniejsze okoliczności dotyczące III powstania śląskiego. A wszystko po to, aby przypomnieć o przeszłości, która wpływa na naszą teraźniejszość i przyszłość, gdyż od historii nie ma ucieczki, dlatego warto o niej pamiętać, a najlepiej dobrze poznać.
Piotr Zawadzki
Zbliżają się święta wielkanocne. To wyjątkowy czas, w którym symboliczne obrzędy religijne, tradycja ludowa i świat przyrody splatają się w jedno. Przyroda budzi się do życia po zimie, zaś tradycje ludowe zarówno upamiętniają wydarzenia sprzed ponad 2000 lat, jak i podkreślają naturalne przemiany w przyrodzie – wiosna rozpoczyna nowy cykl życia, obsiewania, zbierania plonów i cieszenia się nimi.
Święta to wyjątkowy czas, który dodatkowo nastraja do dzielenia się dobrem.
Dzieci, mali wolontariusze szkolnego koła “Wolontariat- razem możemy więcej”– wszyscy razem z uśmiechem na twarzy i radością w sercu, tworzyliśmy kartki wielkanocne dla pensjonariuszy hospicjum i żołnierzy 10 Brygady Logistycznej w Opolu, którzy przebywają na misjach pokojowych poza granicami naszego kraju.
U. Kostrzewska
Miło nam poinformować, że 8 marca rozpoczęliśmy działania w projekcie „Nice to e-meet you”. Udział w nim umożliwia spotkanie się uczniów z różnych krajów na wspólnej lekcji, dzięki aplikacjom takim jak Zoom czy Teams. Dzięki temu, mają oni okazję wykorzystać język angielski w praktyce, do komunikacji, a także mogą dowiedzieć się jak wygląda życie w innym zakątku świata.
W poniedziałek, dwie klasy odbyły swoje pierwsze spotkania. Uczniowie klasy 6b zostali wirtualnie zabrani do Indii. O Indiach ciekawie opowiadała pani Meenakshi i jej uczniowie. Natomiast uczniowie 7c wraz panią Carmen i jej uczniami przenieśli się na Grand Canarię. Była to też świetna okazja aby opowiedzieć o naszym kraju, mieście i szkole.
Pomimo drobnych trudności technicznych i odrobiny nieśmiałości ze strony uczniów w zadawaniu pytań oraz odpowiadaniu na nie, spotkania były ciekawe i mamy nadzieję, że także motywujące do przełamywania barier językowych i kulturowych. Przed uczniami kolejne spotkania, min. ze Słowacją, Rosją, Meksykiem czy Wietnamem.
Uczniowie klas 7 i 8, którzy chcieli by wziąć udział w takich spotkaniach, które będę się odbywały w godzinach popołudniowych proszeni są o zgłoszenie do pani Agnieszka Gadek przez MS Teams.
Agnieszka Gadek
Z okazji dzisiejszego święta, samorząd uczniowski przygotował prezentację na temat wybranych kobiet, które odegrały istotną rolę w świecie nauki i polityki. Wszystkim Paniom składamy najserdeczniejsze życzenia z okazji ich święta. Pamiętajcie, że bez was świat nie byłby tak piękny ?
Samorząd uczniowski
Uczniowie klas szóstych, w ramach zajęć z plastyki poznawali tajniki designu i historię wzornictwa przemysłowego w Polsce. Z zaciekawieniem poznawali proces projektowy, drogę produktu od pomysłu do prototypu, oraz ikony światowego designu. Ich zadaniem było zaprojektowanie własnego, autorskiego wzoru na dywan. Powstało wiele oryginalnych i interesujących projektów.
K. Miękisiak
W ramach realizacji ogólnopolskiego projektu “Z kulturą mi do twarzy” uczniowie z klasy Ic i III c wzięli udział w twórczych warsztatach teatralnych: “W teatrze dzieją się cuda!”. Dzieci miały okazję zgłębić tajniki teatru, poszukując odpowiedzi na pytanie: kto tworzy teatr? Poznać osoby, które związane są z tworzeniem spektaklu teatralnego, których nie widać z widowni.
Kolejnym krokiem w poznaniu teatralnego świata było samodzielne wykonanie pacynki. Pacynka to rodzaj lalki teatralnej nakładanej na dłoń jak rękawiczka i poruszanej palcami aktora- animatora. Tym razem uczestnicy warsztatów kreatywnie wykorzystali proste materiały: guziki, koraliki, kolorowy filc, tworząc z nich postacie bohaterów bajek bądź pochodzących wprost ze świata dziecięcej fantazji. Możliwości twórczej zabawy były nieograniczone. Po wykonaniu pacynek nastąpiła zabawa w teatrzyk, gdzie każde dziecko poczuło się przez moment jako aktor, wcielając się w rolę swojej postaci. Była to świetna zabawa, która sprawiła dużo radości, uczyła kreatywności, rozwijała wyobraźnię, a ponadto integrowała grupę.
Urszula Kostrzewska
Wraz z pierwszym ociepleniem klasa 7a wybrała się na wycieczkę do Wrocławia. Z powodu pandemii odbyła się ona w formie e-wycieczki pn. „Wirtualne spacery z przewodnikiem po Wrocławiu” – egzotyczna przestrzeń Wrocławia. Była to doskonała okazja na poznanie najciekawszych miejsc w stolicy Dolnego Śląska. Na zakończenie uczniowie przygotowali wspólnie kartę pracy.
Iwona Gmoch-Buczek
Co roku 21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Dzień ten przypomina o bogactwie różnorodności językowej i podkreśla jego wartość dla rozwoju dziedzictwa kulturowego ludzkości. Przesłaniem święta jest ochrona języków ojczystych, promowanie wielojęzyczności i podkreślanie wartości edukacji językowej. Po raz pierwszy dzień ten obchodzony był w 2000 roku.
W tym roku uczniowie klas VIa, VIe i VId wzięli udział w obchodach tego dnia online. Oprócz lekcji języka polskiego, na których w roli głównej wystąpił Apoloniusz Polak a uczniowie z jego asystentkami:
- porządkowali zapiski na temat dziejów języka polskiego,
- odwiedzili tajemniczy dom w poszukiwaniu językowych wrażeń,
- zbadali rozpadające się woluminy i wędrowali tropem błędów ortograficznych,
- rozmawiali o polskich noblistach.
Uczniowie wzięli również udział w konferencji online zorganizowanej przez Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji.
Na początku konferencji słowo wstępne wygłosił pan Lesław Tomczak, dyrektor RZPWE w Opolu oraz Lucjan Dzumla, dyrektor DWPN w Opolu.
Magia słów – słowa mogą prawdę mówić, mogą też i kłamać, słowa mogą serca krzepić, mogą też je złamać – to temat pierwszego, bardzo interesującego wystąpienia, które dla uczniów i nauczycieli przygotowała pani Hanna Franczak, wicedyrektor RZPWE w Opolu.
W drugiej części konferencji odbyło się spotkanie i rozmowa z dziennikarką Iwoną Aleksandrowską na temat: Ojczyzna - polszczyzna. Szanse i zagrożenia.
Uczniowie słuchali wykładów z dużym zainteresowaniem i chętnie włączali się w dyskusję na zaproponowane przez prowadzących tematy.
Paulina Marcinkowska
Paulina Marcinkowska
Z wielką dumą informujemy, że w wyniku podsumowania w Sportowym Współzawodnictwie Szkół Województwa Opolskiego w roku szkolnym 2019/2020 nasza szkoła w kategorii Igrzyska Młodzieży Szkolnej (grupie wiekowej kl 7 i 8) zajęła V miejsce.
Jest to bardzo wysoki wynik, biorąc pod uwagę wszystkie szkoły podstawowe w województwie opolskim.
Gratulujemy Uczniom zaangażowanym w rozgrywkach i turniejach sportowych, Rodzicom oraz Nauczycielom wychowania fizycznego.
Życzymy kolejnych sukcesów.
Dyrektor szkoły
Violetta Malska
Strona 4 z 6