Celem zajęć przyrodniczych „Na tropie nauki” realizowanych w ramach projektu edukacyjnego „Tłumaczymy żywioły", współfinansowanego ze środków unii europejskiej było rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i badawczych dzieci. Projekt skierowany był do uczniów kl. III c, który powstał w odpowiedzi na potrzeby „młodych naukowców” zasypujących pytaniami nauczyciela, np. dlaczego?, jak to się dzieje?, skąd to się bierze?
Dzieci mają potrzebę odkrywania, zrozumienia świata, wszystkiego chcą dotknąć, spróbować, budują własne teorie i ten właśnie projekt dał im takie możliwości. Program zajęć zapewnił uczniom zdobycie umiejętności i wiadomości o otaczającym świecie oraz ich praktyczne wykorzystywanie w codziennych sytuacjach. Rozbudził zainteresowania światem przyrody, uwrażliwił na jego piękno, wykształcił poczucie odpowiedzialności człowieka za stan środowiska i przekonał o zależności człowieka od przyrody i konieczności jej ochrony.
W bezpośredniej pracy z dziećmi, oprócz metod aktywizujących, wykorzystane były metody badawcze, eksperymenty, obserwacje i doświadczenia. Zróżnicowanie metod i form pracy przyczyniło się do uatrakcyjnienia zajęć i motywowało uczniów do poszerzania wiedzy i rozwijania nowych umiejętności.
Urszula Kostrzewska