Uczniowie kl. VIa, VIe, VIIIa oraz biorący udział w zajęciach koła polonistycznego wzięli udział w akcji społecznej Fundacji im. Zbigniewa Herberta „Podaruj wiersz”. Udział w akcji rozpoczęli stacjonarnie w szkole i kontynuowali go w formie zdalnej.
Zbigniew Herbert pisał listy-wiersze do przyjaciół, do ważnych dla niego artystów, do osób, które lubił. Ten gest pisarza – gest ofiarowania komuś autografu wiersza był właśnie inspiracją dla tej akcji.
Gest ofiarowania słów poezji to gest na wskroś ludzki. Może być formą życzliwej współobecności, może dać duchowe wsparcie, nieść pociechę, podtrzymywać nadzieję. Dlatego uczniowie ofiarowali swoje wiersze nie tylko swoim najbliższym (rodzinie, przyjaciołom, sąsiadom, bliskim i dalszym znajomym), ale również tam, gdzie słowo właściwie użyte jest najbardziej potrzebne – osobom w domach pomocy społecznej i domach seniora.
Dzięki akcji „Podaruj wiersz” zbudowaliśmy sieć międzyludzkich (międzypokoleniowych) relacji, których osnową jest słowo – znaczące, niosące sens, dające oparcie. Tak pomyślana akcja miała swój głęboko ludzki wymiar (odwołujący się do wartości poezji jako „słowa właściwie użytego”, do aktu pogłębionej, odpowiedzialnej lektury, do gestu ofiarowania czegoś cennego), ale była też po ludzku prosta – jak wyciągnięcie do kogoś ręki, jak podanie dłoni.
Uczniowie biorący udział w akcji odręcznie przepisywali wybrane przez siebie wiersze Zbigniewa Herberta i ofiarowali je komuś, o kim myślą, że będzie to dla niego ważne. W ten sposób spojrzeli na wiersz jako dar, który można ofiarować wybranej osobie, przepisując go na przygotowanej karcie papeterii lub przygotowanej w domu kartce.
Paulina Marcinkowska