Jak co roku nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskiej akcji Szkoła do hymnu. To już czwarty raz, gdy mamy możliwości połączenia się z innymi szkołami przy wspólnym śpiewie naszego „Mazurka Dąbrowskiego”. Stan epidemii nie zniechęcił nas, dzięki czemu mogliśmy przeżywać kolejną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości.
R. Janiak
Uczniowie klasy 8b oraz 8e wzięli udział w dwudniowym pobycie studyjnym na terenie Oświęcimia. Miasto jest rozpoznawalne na całym świecie z powodu jego tragicznej historii w okresie II wojny światowej. W latach 1940-1945 funkcjonował tam największy, niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady Auschwitz-Birkenau. Głównym celem wyjazdu było poznanie historii funkcjonowania byłego obozu.
Jednym z punktów programu była wizyta w Muzeum Zamek w Oświęcimiu. Uczniowie zwiedzili teren muzeum oraz przeszli Interaktywną Trasę Historyczną „Gra o Niepodległą”. W dalszej cześć odwiedzili Centrum Żydowskie, gdzie zapoznali się z wystawą ,,Oszpicin. Historia żydowskiego Oświęcimia” oraz zwiedzili jedyny żydowski dom modlitwy, synagogę Chewra Lomdej Misznajot. Zwieńczeniem pierwszego dnia był warsztat pt. ,,Słowa mogą ranić. O mowie nienawiści”, w którym młodzież aktywnie uczestniczyła.
Drugi dzień uczniowie spędzili na terenie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau. Wraz z przewodnikiem zwiedzili dwie części byłego obozu (Auschwitz I oraz Auschwitz II- Birkenau). Na zakończenie wyjazdu, młodzież wzięła udział w warsztacie pt. ,,Historia zapisana w przedmiocie”, który poprowadzili edukatorzy Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście.
Wizyta w tak szczególnym miejscu była z pewnością cenną lekcją historii dla uczniów naszej szkoły.
Aleksandra Ręczmień
Piotr Zawadzki
Na przestrzeni października i listopada po raz kolejny uczniowie naszej szkoły wzięli udział w ogólnopolskiej akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „#Szkoła pamięta”, która polega na upamiętnieniu ważnych dla dziejów Polski i regionu rocznic, wydarzeń i postaci historycznych. Tym razem klasa 6c postanowiła zbadać i upamiętnić, a także spopularyzować wśród społeczności szkolnej historię niewielkiego cmentarza, który znajduje się nieopodal naszej szkoły – przy ulicy Niemodlińskiej 85.
Uczniowie pod opieką nauczyciela i w towarzystwie kilku rodziców wspólnie udali się na oględziny tego zabytkowego obiektu. Okazało się wówczas, że spora część grupy nie wiedziała o jego istnieniu. Mała, kameralna nekropolia zainteresowała dzieci, które z pasją odkrywały, że wśród zachowanych nagrobków można znaleźć zarówno polskie, jak również niemieckie nazwiska, a większość pochowanych tam osób zmarła w pierwszej połowie XX stulecia. Kilka mogił zawiera identyczne daty pochowku, które uczniowie szybko powiązali z początkami 1945 r., gdy Opole było zajmowane przez Armię Czerwoną, a zatem zmarli stali się ofiarami dobiegającej już końca II wojny światowej. Kolejna wizyta na cmentarzu upłynęła uczniom na porządkowaniu nagrobków, dekorowaniu ich własnoręcznie przygotowanymi wiązankami i zapaleniem zniczy.
W międzyczasie uczniowie pod kierunkiem nauczyciela zbierali dalsze informacje o historii cmentarza, a także starali się pozyskać wiedzę dotyczącą osób, które na nim spoczywają. W trakcie pro-wadzenia swoich badań, młodzi historycy dotarli do wielu intrygujących i ciekawych materiałów. Odkryli, że jedną z pochowanych tam osób jest Walenty Bias – działacz polonijny w Niemczech, uczestnik Powstań Śląskich i współzałożyciel powołanego w 1911 r. Banku Rolników w Opolu, który funkcjonuje do dzisiaj i służy mieszkańcom naszego miasta. Był on także założycielem polskiej gazety w przedwojennym Oppeln, która ukazywała się od 1921 r. pod nazwą „Nowiny Codzienne”. Po wybuchu II wojny światowej pracownicy gazety zostali uwięzieni przez Niemców w obozie koncentracyjnym w Buchenwaldzie. Uczniowie dotarli także do informacji, że zachowany na cmentarzu grób Oskara Folwarcznego (zm. 1936 r.) i jego małżonki, skrywa szczątki ludzi, którzy nieopodal w Szczepanowicach prowadzili w okresie międzywojennym znaną ze smacznej, śląskiej kuchni i gościnnej atmosfery gospodę. Wyjaśnione przez dzieci tajemnice nekropoli przy ul. Niemodlińskiej pozwoliły rzucić światło na skrawek historii zarówno najbliższego otoczenia szkoły, naszego miasta i regionu, która jest charakterystyczna dla całego Śląska opolskiego i jego wspólnej, choć czasami bolesnej polsko-niemieckiej przeszłości.
Pragnąc podzielić się swoimi odkryciami uczniowie klasy 6c: Julia Polewiak, Kalina Sujka, Kamila Wojciechowska, Mikołaj Kwaśniak i Fabian Wysocki przygotowali z myślą o swoich kolegach, a także rodzicach i wszystkich osobach zainteresowanych powyższą tematyką prezentacje multimedialne, w których zamieścili także swoje autorskie fotografie. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z nimi.
https://www.canva.com/design/DAEukXcRtG8/28OWoZuNRaais1lTDSTdJg/view?utm_content=DAEukXcRtG8&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=viewer
https://www.canva.com/design/DAEugKjzIxE/share/preview?token=6IHiS7YtSeHR5D-VApsUgQ&role=EDITOR&utm_content=DAEugKjzIxE&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton
https://view.genial.ly/61814ae258a8af0d8bb54bf3/presentation-cmentarz-komunalny
Dorota Musiał
Zmysły odgrywają bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. To dzięki nim poznajemy świat. One informują nas o otaczającym świecie, pozwalają nam doświadczać przestrzeni wokół poprzez odczuwanie zapachów, widzenie czy słyszenie. Ponadto zmysły pełnią rolę ochronną gdyż ostrzegają nas przed niebezpieczeństwem.
Ogólnopolska innowacja „Sensorycznie się rozwijam bo skaczę, biegam, badam i dotykam” powstała w celu wsparcia rozwoju dzieci poprzez stymulację zmysłów dostarczając im wrażeń sensorycznych w formie zabawowej. W naszej szkole będzie ona realizowana w świetlicy szkolnej.
Kurzydło Anna
„Autumn words” pod takim tytułem, w październiku odbył się konkurs językowo-plastyczny dla dzieci z klas I-III. Uczniowie mieli za zadanie przedstawić wybrane słowo związane z jesienią za pomocą obrazu przy użyciu dowolnej techniki plastycznej.
Celem konkursu było przede wszystkim rozbudzanie zainteresowań językami obcymi, rozwijanie zdolności plastycznych i wyobraźni, pobudzanie do kreatywnego myślenia, prezentacja umiejętności uczniów oraz uczenie rywalizacji w przyjaznej atmosferze.
Komisja Konkursowa miała niezwykle trudne zadanie, gdyż wszystkie prace były na bardzo wysokim poziomie oraz zachwycały pomysłowością.
Po długich obradach wyłoniono zwycięzców:
Tobiasz Paraszczak, Michalina Pilch, Tomasz Żółtaszek, Michalina Dziedzic, Milena Drozd, Iga Bogucka, Marta Słupczyńska, Jakub Plaskota i Maja Kaczmarczyk.
Wszystkim serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Opracowanie: Jolanta Kuliś
Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa online to wyzwanie dla każdego Rodzica. Dzięki kursowi "Bezpiecznie Tu i Tam" dowiesz się drogi Rodzicu, jak stawiać czoła internetowym zagrożeniom i pomóc dzieciom w świadomym korzystaniu z cyfrowego świata. Jeśli zastanawiasz się, co robi Twoje dziecko w sieci, jak nauczyć je ostrożności i wspierać w rozwoju przy pomocy nowych mediów – ten kurs jest właśnie dla Ciebie.
Kurs jest bezpłatny i dostępny online bezterminowo. Zachęcamy do udziału https://fundacja.orange.pl/kurs/
Zespół wsparcia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W dniu 17.11.2021 uczniowie z klas 4a oraz 4c, którzy uczęszczają na zajęcia języka mniejszości narodowej - języka niemieckiego wzięli udział w warsztatach organizowanych przez Bibliotekę Austriacką w Opolu.
Prelekcja dotyczyła tradycji adwentowych w krajach niemieckojęzycznych.
Podczas spotkania uczniowie poznali typowe tradycje świąteczne oraz ich genezę.
Magdalena Jaśniak-Rogoża
Dnia 15 listopada 2021 r. w świetlicy szkolnej odbył się konkurs ,,Mam talent”.
Głównym celem konkursu było rozwijanie zainteresowań i kreatywności uczniów oraz promowanie młodych talentów.
Konkurs skierowany był do uczniów klas I -III, którzy pragnęli zaprezentować na forum swoje zainteresowania, pasje, umiejętności i talenty. Do udziału zaproszeni zostali zarówno wykonawcy indywidualni, jak i grupy prezentujące swój talent. Prezentacja miała formę sceniczną, muzyczną lub artystyczną: śpiew, gra na dowolnym instrumencie, taniec, pokaz umiejętności gawędziarskich lub aktorskich.
Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy
Na szczególne wyróżnienie zasługują:
Z kl. I b – Kinga Piech
z kl. II a - Anna Kantor, Lena Baranowicz,
z kl. II b – Lilianna Baran, Hanna Wójcik, Alicja Sudnicka
z kl. II b – Weronika Czpak,
Gratulacje.
Cele konkursu:
A. Pajor
Halowi piłkarze nożni po udanej rywalizacji w zawodach miejskich przystąpili do zmagań na szczeblu wojewódzkim. Przed turniejem po naszych chłopcach było widać ogromna chęć zwycięstwa, a co za tym idzie, awansu do ścisłego finału wojewódzkiego. Mówiąc kolokwialnie „apetyt rośnie w miarę jedzenia”, a my byliśmy głodni kolejnych sukcesów! Pokrzepieni poprzednimi sukcesami pełni optymizmu i wiarą we własne umiejętności udali się do miejscowości Ujazd, w której rozgrywali półfinał wojewódzki.
Poza naszą szkołą do rywalizacji przystąpiły Publiczne szkoły Podstawowe z Brzegu, Turawy oraz Ujazdu. Po oficjalnym przywitaniu zespołów oraz losowaniu kolejności gier przyszedł czas na rywalizację sportową.
Pierwszym naszym rywalem była Publiczna Szkoła Podstawowa z Brzegu. Po dość spokojnym początku inicjatywę w meczu dzięki wysokiemu pressingowi objęli nasi zawodnicy, stwarzając kilka groźnych sytuacji, które powinny zakończyć się bramką. Jak stare porzekadło piłkarskie mówi, że „niewykorzystane sytuację się mszczą” tak i tym razem okazało się prawdą i tracimy dwie bramki w krótkim odstępie czasu, po indywidualnych błędach w defensywie. Pomimo niekorzystnego wyniku, nasi zawodnicy się nie poddawali i dążyli do zniwelowania strat. Bramkę kontaktową na 5 minut przed końcem meczu zdobywa Brzozowski, dając sygnał, że jeszcze w tym meczu nie złożyliśmy broni. Pomimo wielkich chęci i walki do samego końca przegrywamy 1:2.
W drugim meczu naszym przeciwnikiem była PSP z Turawy. Po bardzo dobrym początku i dwóm szybko strzelonym bramką autorstwa Wachowskiego i Zemełki można byłoby stwierdzić, że w pełni kontrolujemy sytuację na boisku, nic bardziej mylnego! Po błędach indywidualnych tracimy 4 bramki, a tym samym jesteśmy zmuszeni do „gonienia” wyniku. Pomimo niekorzystnej sytuacji nasi uczniowie nie poddali się i po wyprowadzeniu dwóch składnych akcji udaje się doprowadzić do remisu. PSP 14 – PSP Turawa 4:4.
Do ostatniego spotkania, w którym przyszło nam rywalizować z PSP z Ujazdu nasi zawodnicy przystąpili w pełni zmobilizowani. Pierwszą bramkę dającą nam prowadzenie w tym meczu zdobywa Brzosowski, a kolejne dwa trafienia dokłada Zemełko. Przeciwnikom udaję się odpowiedzieć dwoma trafieniami, lecz to nie wystarczy do pokonania naszego zespołu.
PSP 14 – PSP Ujazd 3:2.
Dzięki wygranej w ostatnim meczu kończymy rywalizacje w półfinale turnieju wojewódzkiego na 2 miejscu, a tym samym kończymy naszą przygodę z rozgrywkami halowymi, gdyż do ścisłego finału awansowała drużyna PSP z Brzegu wygrywając wszystkie swoje mecze. Pomimo braku awansu naszym uczniom należą się gromkie brawa, gdyż pozostawili po sobie bardzo dobre wrażenie godnie reprezentując naszą szkołę.
Naszą szkołę reprezentowali: Hyjek Filip, Kogut Mateusz, Mikołajczyk Patryk, Mrożek Tymoteusz, Wachowski Sergiusz, Wesołowski Jacek, Zemełko Stanisław, Brzozowski Aleksander, Mastalerz Szymon
Ł. Procyszyn
Zachęcamy do zapoznania się z fotorelacją z przeprowadzonych warsztatów w klasach czwartych.
Realizatorzy innowacji Anna Sujka, Lidia Fica
W obecnym roku szkolnym uczniowie naszej szkoły biorą udział w ogólnopolskiej kampanii profilaktycznej Zachowaj Trzeźwy Umysł pod hasłem "W poszukiwaniu szczęścia". Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na szczęście jako stan, który może się przejawiać w różnych aktywnościach życia codziennego. Zadania dla uczniów zostały tak dobrane, aby umożliwić im doznawanie i przeżywanie radosnych, pozytywnych emocji przy jednoczesnym doświadczaniu pozytywnej atmosfery pracy. Badania pokazują, że troska o prawidłowy rozwój psychofizyczny oraz budowanie poczucia wewnętrznego szczęścia są jednymi z ważnych czynników chroniących przed zachowaniami ryzykownymi (eksperymentowaniem z alkoholem lub innymi substancjami zmieniającymi nastrój). Kolejnym etapem realizacji kampanii jest udział w szkolnym konkursie plastycznym, dlatego zachęcamy wszystkich uczniów klas 1-3 do wzięcia w nim udziału.
Szczegóły na plakacie i u wychowawców.
10 listopada w Muzeum Śląska Opolskiego odbył się finał XVII Międzyszkolnego Konkursu Recytatorskiego Polskiej Poezji Patriotycznej.
Reprezentantką naszej szkoły była Liwia Kowalska, uczennica klasy 6b.
Prezentując wiersz K. I. Gałczyńskiego "Pieśń o fladze", zmierzyła się w finale z uczniami czternastu innych opolskich szkół. Recytacja Liwii spotkała się z uznaniem wśród jury, które przyznało naszej uczennicy I miejsce w kategorii klas IV-VI. Serdecznie gratulujemy!
Kinga Opolony-Drozd
Z okazji Narodowego Święta Niepodległości uczniowie klasy 2c przyszli ubrani w polskie barwy narodowe, lub przynieśli flagi, kotyliony, oraz książki o naszym kraju. Oczywiście wspólnie odśpiewali hymn. Nie zapomniano jednak, że 10.11 to także święto jeży. Ciekawostki o jeżach oraz potrzebne materiały przygotowała pani Paulina Wiatrowska. Wszyscy wspólnie wysłuchali wywiadu z panem Jerzym Garą, który stworzył Ośrodek Rehabilitacji Jeży w Kłodzku „Jerzy dla jeży”.
Opracowały: Agata Szlęg, Paulina Wiatrowska
Nasza szkoła pamięta o 103 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Z tej okazji klasy 7e i 8e przygotowały i nagrały apel, który uczniowie obejrzą na lekcjach wychowawczych.