Jedną z podstawowych umiejętności, które musi nabyć dziecko rozpoczynając naukę w szkole jest pisanie. Jednak nie dla wszystkich pociech proces nabywania tej zdolności jest „bułką z masłem”. Warto zdawać sobie sprawę, że na sukces w tym zakresie wpływają aktywności manualne podejmowane przez dziecko zanim przekroczy ono szkolne mury.
Jeśli już od wczesnych lat, Twoje dziecko chętnie rysowało, kolorowało, wycinało czy lepiło z plasteliny najprawdopodobniej posiada umiejętność prowadzenia ręki w swobodny sposób. Może być też i tak, że nigdy nie lubiło wymienionych czynności lub poświęcało na nie zbyt mało czasu, a teraz staje przed trudnym dla siebie wyzwaniem – nauką kreślenia liter. Na dodatek szybko się zniechęca, jest sfrustrowane niepowodzeniem, a odrabianie zadań zaleconych przez nauczyciela kończy się płaczem i co gorsza, wyręczaniem przez zdezorientowanego rodzica.
I tu z pomocą zazwyczaj przychodzi nam zabawa, a ściślej rzecz ujmując, organizowanie określonych czynności, które wspierając rozwój przydatnych umiejętności, w formie dla dziecka przyjaznej i przez niego lubianej.
Warto zadbać także o to, by nazywać je „wspólnym bawieniem się”, a nie „nauką” czy „ćwiczeniem”. Większy entuzjazm dziecka do działania wzbudzimy również dzięki temu, że sami, jako rodzice, włączymy się w wykonywanie tych samych czynności. To może dać dziecku poczucie ich atrakcyjności, gdy widzi, że rodzic także chętnie je podejmuje.
Wśród zabaw, które pomogą Twojemu dziecku rozwinąć motorykę małą (precyzyjne ruchy ręki: dłoni, nadgarstka, palców), będącą jedną ze składowych, gwarantujących powodzenie w nauce pisania są:
- Malowanie pędzlami i różnego rodzaju farbami;
- Rysowanie obrazków za pomocą pieczątek;
- Lepienie z różnorodnych mas plastycznych;
- Cięcia po liniach prostych, wycinanie prostych figur;
- Nawlekanie koralików i guzików;
- Zwijanie włóczki;
- Kreślenie po śladzie różnych szlaczków;
- Odrysowywanie figur szablonów geometrycznych;
- Rysowanie wzorów po śladzie kropkowym;
- Tworzenie wydzieranek;
- Kalkowanie obrazków;
- Zbieranie drobnych elementów (pieniążki/guziki) dwoma palcami: kciukiem i wskazującym;
- Ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu;
- Podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki;
- Przenoszenie przy użyciu klamerki papierowych kulek z jednego kubeczka do drugiego.
Spośród tych opcji, wspólnie z dzieckiem wybierzcie to, w co chcecie się razem pobawić. Możecie nawet stworzyć „słoik zabaw” zapisanych na karteczkach i za każdym razem wylosować jedną z nich.
Musimy pamiętać, że czasem zadania, które dziecko podejmuje w szkole nie są wystarczające, by opanowało ono określone umiejętności. Każda z pociech jest inna, ma swój czas i swoje potrzeby rozwojowe, a rolą rodzica jest ją wspierać.