Dzień prostego kręgosłupa


15 grudnia dzieci ze świetlicy szkolnej uczestniczyły w zajęciach propagujących zdrowy tryb życia i prawidłową postawę ciała. Wzięli udział w zajęciach z zakresu profilaktyki wad postawy (prezentacja multimedialna- Jolanta Kuliś), na których zapoznano ich z problemem skrzywień kręgosłupa  Pani Agnieszka Dudzic nauczyciel wychowania fizycznego przeprowadziła z uczniami kl. I i III ćwiczenia wzmacniające i rozciągające w szczególności mięśnie brzucha i grzbietu, które w głównej mierze odpowiadają za stabilizację kręgosłupa oraz ćwiczenia zapobiegające i korygujące istniejące wady. Po ćwiczeniach dzieci wykonały prace plastyczne na konkurs pt. „Ja i mój zdrowy kręgosłup”.


J. Kuliś

 

Dzień lekkiego tornistra

30.11.2016 w ,,Dniu lekkiego tornistra”, podjęliśmy działania, które miały na celu uświadomienie uczniom jak ważne jest prawidłowe pakowanie tornistrów i w jaki sposób można obniżyć ich wagę. W holu głównym szkoły podczas przerw wszyscy uczniowie mieli możliwość zważenia swojego plecaka. Zadaniem uczniów było sprawdzenie co zbędnego przynieśli do szkoły w swoim tornistrze. Następnie ważono tornistry po to, by uświadomić dzieciom w jaki sposób zbędne przedmioty zwiększają wagę plecaków, a tym samym niepotrzebnie obciążają uczniowskie kręgosłupy. Tego dnia zważyliśmy plecaki uczniów wszystkich klas I-III - 236 (oprócz kl. III e i II d- wyjście poza szkołę) oraz 84 plecaki w klasach IV-VI. Łącznie 320.


Najcięższe plecaki ważyły ponad 7,5 kg. (w kl. IV- VI). W klasach młodszych zdarzały się jednostkowe przypadki plecaków cięższych niż 4 kg.
Do naszej akcji aktywnie włączyli się uczniowie kl. VI c . Dziękujemy.

Arletta Błaszczak, Joanna Leśniak - Diechtiar

 

Piramida zdrowia

PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA


Problem nadprogramowych kilogramów, nadwagi a nawet wręcz otyłości dotyka niejedną polską rodzinę. W naszej szkole staramy się na co dzień propagować zdrowe odżywianie się.

Z okazji Dnia walki z otyłością uczniowie kl. II i III wykonali Piramidę zdrowego żywienia w holu głównym szkoły oraz gazetkę w Kąciku programu pt. ,,Sławni ludzie o jedzeniu”. Można było obejrzeć plakaty z hasłami  dotyczące zdrowego stylu życia, przygotowane wcześniej przez uczniów.

Arletta Błaszczak

 

Babcia i Dziadek

Program ,, Wady postawy”

Dzień aktywności rodzinnej - Zabawy z Babcią i Dziadkiem


Aktywnie i kreatywnie obchodziliśmy Dzień Babci i Dziadka w świetlicy szkolnej. Uczniowie zaprosili swoich najbliższych do wspólnej zabawy przy muzyce. Był aerobik, taniec na gazecie, zabawy z balonem, hula - hopem. Wszystkim babciom, dziadkom dziękujemy za przybycie i życzymy długiego życia w otoczeniu kochanych wnuków.


Arletta Błaszczak

 

Dzień lekkiego tornistra

27 listopada 2015

"Dzień lekkiego tornistra"



Tego dnia, w ramach działań profilaktycznych, w holu głównym szkoły utworzono
Kącik Ważenia Tornistrów Szkolnych, w którym p. Joanna Diechtiar,  p. Arletta Błaszczak wraz z uczennicami klasy Vc Oliwią Chudy, Julią Jabłońską i Pauliną Jakuszewską za pomocą wagi hakowej ważyły tornistry wszystkich uczniów, którzy chcieli dowiedzieć się ile waży ich tornister. Uczniowie mogli sprawdzić także wagę swojego ciała ważąc się na wadze lekarskiej, porównać i dowiedzieć się czy waga tornistra nie przekracza 10-15 procent wagi ich ciała.

W sumie zważono tornistry 286 uczniów z klas I-VI.
W zdecydowanej większości tornistry uczniów były lekkie i prawidłowo spakowane, choć w kilku przypadkach stwierdzono ich nadwagę w stosunku do masy ciała ucznia.

Najlżejsze tornistry należały do uczniów kl. I (od 0,5 kg do 2,6 kg), uczniowie kl. II i III od 1,3kg do 4,5kg, uczniowie kl. V i VI  od 3,10 kg do 7,00 kg.


Arletta Błaszczak

 

Ćwiczenia śródlekcyjne

Program Przeciwdziałania Wadom Postawy Ciała

Ćwiczenia śródlekcyjne

Głównym celem ćwiczeń śródlekcyjnych jest osiągniecie przez ucznia stanu fizycznego i psychicznego odprężenia, a nie rozwijanie sprawności motorycznej. Najczęściej uczniowie wykonują proste ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne bądź pobudzające. Ćwiczenia te pomagają dzieciom w utrzymaniu koncentracji podczas zajęć. W klasach młodszych najczęstszą metodą prowadzenia ćwiczeń śródlekcyjnych jest metoda zabawowo – naśladowcza, opowieść ruchowa oraz piosenka gimnastyczna.

Arletta Błaszczak

 

Tornister na wagę zdrowia

Przeciwdziałanie wadom postawy

,,Tornister na wagę zdrowia”


Tradycyjnie już, we wrześniu prezentujemy naszym uczniom jak prawidłowo zapakować tornister szkolny. W piątkowym spotkaniu uczestniczyli najmłodsi uczniowie naszej szkoły z kl. I-III uczęszczający do świetlicy szkolnej. Dzieci dowiedziały się m. in., jak powinien wyglądać tornister sprzyjający prawidłowej postawie, jak prawidłowo go pakować, co spakować do szkoły, a co zostawić w domu oraz ile powinien ważyć tornister.

 

Oto kilka rad:

  • tornister powinien być dobrze usztywniony i odpowiednio wyprofilowany,
  • w tornistrze nosimy tylko niezbędne przybory, podręczniki i zeszyty,
  • przy pakowaniu wykorzystujemy wszystkie przegrody i kieszenie, (ciężar należy rozłożyć symetrycznie, cięższe przedmioty bliżej pleców i środka plecaka)
  • nie wkładamy do tornistra zabawek, ciężkich przedmiotów,
  • kupujmy zeszyty w cienkich oprawkach,
  • na bieżąco sprawdzajmy zawartość piórnika,
  • tornister pakujmy zgodnie z planem lekcji,
  • kontrolujmy szelki, które powinny być mocne, szerokie z możliwością regulacji,
  • napoje nosimy w małych, plastikowych butelkach,

Zbyt ciężki tornister może zaburzyć prawidłowy rozwój kręgosłupa dziecka, skutkiem czego jest boczne skrzywienie kręgosłupa czyli skolioza, a duże ciężary noszone przez dzieci wpływają negatywnie na stawy biodrowe, kolana a także stopy. Skutki wad postawy, które dziecko nabędzie w dzieciństwie ujawniają się najczęściej dopiero w dojrzałym wieku zwyrodnieniami kręgosłupa i stawów, nieprawidłowościami w funkcjonowaniu narządów wewnętrznych oraz bólami kończyn. Nabyte przez dzieci wady postawy, które zmieniają statykę kręgosłupa, skutkują przez całe życie.


Szkolny koordynator programu: Arletta Błaszczak

 
Więcej artykułów…